söndag 15 november 2015

Hur man viker ett litet mjölkpaket

Jag har vikt ett mjölkpaket som man kan lägga en liten gåva i eller kanske fylla med godis. 
Här nedan följer en tutorial. Jag har utgått från ett papper med måtten 29x18,5cm. 

Längs långsidan har jag bigat vid 7cm, 14cm, 21cm och 28cm. Längs kortsidan har jag bigat vid 2,5cm, 7cm och 14cm. På långsidan har jag även bigat vid 3,5cm och 17,5cm ner till kortsidans bigning vid 2,5cm.


Mellan kortsidans bigning vid 2,5cm och 7cm har jag ritat diagonala streck från 3,5cm och 17.5cm som jag också bigat.


Nertill klipper jag upp till kortsidans bigning vid 14cm och jag klipper bort den lilla biten som blir i hörnet vid 14cm och 28cm.


Jag har valt mönstrat papper att klistra på, och det gör jag innan jag klistrar ihop mjölkpaketet. Måtten på mjölkpaketets sidor är 7x7 cm. Jag halt valt att sätta ett svart CS bakom det mönstrade. CS skär jag i måtten 6,5x6,5cm och det mönstrade 6x6cm så jag får en liten ram runt.



Jag skär också ut 2 svarta bitar, 6,5x4cm, och 2 mönstrade bitar, 6x3,5cm, till mjölkkartongens topp.


 När man limmar/tejpar ihop botten är det bra att testa först så limmet/tejpen hamnar på rätt ställe. Jag satte tejp på tre av fyra flikar för att det skulle hålla bättre. Eftersom jag vek mjölkpaketet så att mina streck hamnade på insidan så fick jag tejpa på baksidan av flikarna på kortsidan för att de skulle hamna på insidan av mjölkpaketet.


Jag stansade två hål i toppen på mjölkpaketet så jag kan knyta ihop öppningen.


Och till sist satte jag i ett snöre och en liten text.


Hoppas ni förstår min beskrivning =)





Inga kommentarer: