söndag 16 november 2014

Tekniktips på tag

Månadens tema är tags och idag ska jag visa er hur man kan använda metal tape art på tags. Eftersom det snart är jul så kommer jag att göra två tags med jultema.

Jag har valt en färdig tag men det går ju göra en egen istället. Jag valde en stencil som jag kletat modeling paste på för att skapa struktur på tagen.

När den har torkat lägger jag på ytterligare saker som jag vill ha på tagen. Allt med lite höjd på kan man ta och färger spelar ju ingen roll då det ändå inte syns sen....

När jag är nöjd med tagen klipper jag till lagom stora bitar av metalltejpen. Jag har klippt både breda och smala remsor som jag sätter lite olika på tagen. När tagen är täckt tar jag en stomp och gnuggar lätt över tagen. Jag gnuggar runt texten, blomman och avtrycken från stencilen så att det kommer fram under tejpen. Det gör inget om tejpen går sönder lite för det kommer inte att synas i slutändan.

När jag är nöjd lägger jag på valfri acrylfärg och smetar ut över tagen. Jag torkar bort överflödet så att metalltejpen syns igenom. På en del ställen gnuggar jag mer och på andra mindre. Det är lite som man tycker själv.

På den ena tagen gnuggar jag lätt med en svamp som jag duttat i en röd distress ink dyna. Även här torkar jag bort det jag tycker blir för mycket. Blomman har jag gnuggat lite extra med röd distress ink för att framhäva och även en grön distress ink på bladet.

Till sist dekorerar jag. På båda tagsen har jag gått över kanterna med svart distresser och även lite över texten, sturkturen och blomman för att framhäva ytterligare. Den som jag valt att bara använda vit acrylfärg på fick lite färg med hjälp av dekorationer och på den tagen som jag använt distresser på blev det bara ett enkelt band.

Ni har väl inte missat månadens tävling där priset är en plats som gästinspiratör. I bloggen finns nu en massa olika tips på hur man kan skapa snygga tags. Nu vill vi se era!




Inga kommentarer: