söndag 10 augusti 2014

Färgläggningen med Inktense ink pennor och maskering

Hej! Idag vill jag visa lite extra sätt att kunna färga enkelt med inktense pennor. De är pigment rika och vattenlösa men snart är de torkat är de permanenta. 

Så förklarar jag lite under bilderna...

Jag använde intense pennor, vatten pensel ch Molotow maskering penna. Redan med promarkers lagt bakgrund färg. Pappret är akvarellpapper.


Med molotow maskering markerade jag platserna som jag vill att de inte bli färgade alls. Lite tjockare yta garanterar det. När molotow torkar blir det liksom en plast yta som går att ta gnagga bort med fingret, om större yta går även det att peel off! 


I detta steg, färgade jag med "Baked Earth" färg huden. (Bilden till vänster).
Bilden till höger är det med vatten pensel. Tricket är att du inte blöta mycket kanten där du färgade och sen bra att ha på sidan ett papper som du kan torka fbort extra färgen på penseln. Tycker du att färgen var mycket, bara att lägga mer vatten och torka ytan med papper direkt. Extra färgen går bort, (självklart innan den torkar helt). 


Håret är alltid ett utmning med alla pennor. Använde jag "Willow" färgen, markerade håret där är mörkast. Gick på den med vatten pensel och väntade till den torkade helt. Då färgade jag öite kanter med "Bark" för att mörka mer. Men inget vått efter annars håret blir mycket mörkt och detaljerna försvinner.

Samma sak med klänningen: kanter med pennan, dra mot mitten. Plocka bort extra färg och vatten om du önskar ljusare yta i mitten. Jag gjorde inte det pga av jag kan kontrollera färgen, men det tar lite träning. Bra att veta :)


Annat sätt är att plocka färgen direkt från pennan och färga med. Här har jag för mörk blå som jag vill ha det mycket ljusare. Så plockar jag lite färg och blanda med mycket vatten på en akryl block. Färgar vingarna. Nu är färgläggning klar och dags för "post production" ;)


Med svart promarker ritade jag en linje hon sitter på när plötsligt BLUP!!! X( bläcken rinner ur pennan och skapar detta stor svarta spott till vänster. Vanligen klipper jag ut magnolia och göra annan bakgrund men tänkte att visa hur ibland löser jag såna överraskningar! Och voila Magnolia har en kompis :D

Hoppas jag gav en ny information idag och glöm inte att sola lite extra snart är det höst :)




Inga kommentarer: