söndag 11 maj 2014

Stämpla utan att färglägga

Att färglägga stämplar har inte blivit min grej direkt. Tycker det är svårt och pilligt och har inte riktigt fastnat för någon teknik. Motivstämplar är alltså sällsynta på mina kort... För att ändå kunna använda motivstämplar fick jag ett tips en gång om att stämpla på en distressruta, vilket var något jag gillade. Nedan kommer en beskrivning av hur man gör en distressruta och exempel på färdiga kort.


Du behöver en motivstämpel, akrylblock, distressdyna/dynor, post-it-lappar och en kortstomme eller annat papper att göra din ruta på. Riv sedan bort en bit av post-it-lappen på den klistriga delen så att du fortfarande kan klistra fast dem mot pappret. Din ruta kan se ut precis som du vill. Jag har lagt stämpelns skyddsplast på kortet för att se hur stor min ruta behöver vara. Sätt lappar runt motivet så det blir en ruta.

Nu är det dags att färga in rutan. Jobba utifrån och in mot mitten och försök få en jämn fördelning av färgen. Inte dt lättaste, jag vet men jobba på tills du är nöjd. När du är klar tar du bort post-it-lapparna och din ruta är färdig.

Välj en annan mörkare färg till ditt stämpelmotiv. Jag provade med samma men efter ett tag bleknade stämpeln så att den knappt syntes. Så här kan då rutan se ut när du är färdig.

Här är fyra olika kort där jag använt mig av att stämpla på distressrutor/eller infärgade papper. De två översta är med samma färg som rutan (det vänstra) och med en annan rosa färg (det högra). De två understa har jag färgat in ett papper och stämplat på och på det ena kortet även stansat med en die.

Om det finns fler än jag som tycker färgläggning är en djungel så hoppas jag att ni kan ha nytta av detta och att ni andra som älskar färgläggning kanske provar ni med =)





1 kommentar:

Waracartist sa...

Prova det på mönstrat papper :)