torsdag 24 april 2014

Bakgrunder Foto-collage

 TIPS PÅ BAKGRUNDER

 TILL DINA FOTO-COLLAGE .


Att ha en snygg bakgrund är ofta halva arbetet 
och gör så mycket  för ett personligt slutresultatet.
Här skall jag dela med mig av ett sätt, man kan göra dem på.
Jag brukar göra många olika på en gång, 
 så att det finns klara när jag behöver.



 MATERIAL : du behöver 

      Servetter med olika motiv, 
TIPS: dela  servetter med någon kompis
 du behöver ej många av varje,
Dela servetten och använd endast ett 
av de tre lagren som den består av.
Riv ut den del av motivet på servetten som du vill få med. 
det är mycket snyggare med en ojämn kant.

 vita ark, eller tapetbitar i ditt önskade format .
(jag har gjort dem i 30*30 cm.)
       vit acrylfärg + någon matchande acrylfärg till projektet.
1 pensel,     1 Limstift,   1 köks-svamp.
 Några matchande stämplar att lägga till i slutet.





Jag börjar med att limma på arket och
  lägger sen dit servett-bitarna en o. en


Här har jag skvätt och droppat färg över bilden.           
    När detta torkat,......    tar jag vit färg med lite vatten och svampar delar av motiv
som jag vill tona/ ner sudda lite i skärpan.
 se före och efter.... toningen här nedan  ..........




När det torkat.......
 stämplar jag, här blev det lite text och prickar m.m. 
prickar  kan du göra med förpacknings-materialet bubbel-plast,   måla med acryl-färgen tryck sedan.

 Man kan lägga arken i press under tex tunga böcker,
 för att få dem slätare.

Och här några  färdiga bakgrunder .....att inspireras av.....






 


 DU kan variera detta i oändlighet,
 det tar aldrig slut, så länge det finns kul servetter.
 Du måste prova .....


Pyssel hälsningar!!!!    elenorkrantz.se


EXTRA TIPS : Av överblivna servettbitar gör jag småkort.  Limmar på vit kartong. 

 Grunden är gjord ....sedan kan du pynta och dekorera hur mycket du vill.
Det blir 5 st av ett A4 ark. om man vill ha dem vikta.


2 kommentarer:

Cornelia sa...

Supersnyggt! Tack för fin beskrivning!

Tussling sa...

Det blir servettjakt från och med nu, riktigt snygga bakgrunder =)