onsdag 8 maj 2013

Tutorial - Kaffekopp

Temat för denna månad är bakning och vad kan vara mer passande än att göra en kaffekopp till alla bakverk :-). Om man använder mallen utan att förstora eller förminska så blir koppen ungefär lika stor som en vanlig kaffekopp. Så här kan det färdiga resultatet se ut.




Denna mall har jag använt och den kommer från www.nexttonicx.com. Här finns en länk till pdf-filen.

.
Jag skrev ut pdf-filen på ett vanligt skrivarpapper och sedan limmade jag fast hela arket på baksidan av de papper jag ville använda till min kopp. Se bara till att det är lim på hela baksidan annars finns det risk för luftbubblor. Detta fick torka ordentligt innan jag fortsatte.


Nästa steg var att klippa ut alla delarna, lite pyssligt men jag satt framför TVn och klippte.


Börja sedan med handtaget. Vik in vid de streckade linjerna.


Limma sedan fast remsan efter utkanten på handtaget enligt denna bild. Detta moment var lite pillrigt och jag fick lov limma en bit som fick torka innan jag fortsatt med böjen.


Limma sedan den andra sidan av handtaget, det går betydligt lättare.


Sedan är det dags för själva koppen. Börja med att vika vid de streckade linjerna. Lägg sedan ihop det två stora "snurrorna" ungefär som på bilden.


Limma först alla de innersta flikarna som på bilden och låt det gärna torka innan du fortsätter.


Sen limmar du ihop delarna med flikarna allt eftersom. Jag använde klädnyppr för att hålla ihop koppen överst i kanten tills det torkat. Låt gärna torka efter att du limmat ihop några av "armarna".


När du är färdig med detta har du själva koppen klar. Om kanten är lite ojämn så klipp till den lite försiktigt.


Sen är det dags för foten på koppen. Gör på samma sätt som med koppen, vik vid de streckade linjerna. Lägg ihop dem och limma ihop.


När alla delarna är klara så är det bara att limma ihop dem.


Insidan på koppen blev inte särskilt snygg när linjerna från mallen syns, därför målade jag hela insidan med gesso när koppen fått torka.


Dekorera sedan koppen som du vill, fyll den med något gott eller något annat fint och du har en fin liten present att ge bort.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Riktigt tuff! Måste jag pröva nån gång!

Lena_J sa...

Skikkelig stilig ja. Jeg og må få prøvd meg på denne en gang. Veldig mye og gjøre nå om dagen og blir nesten borte en uke nå. Men når jeg kommer hjem igjen, så skal vi nok se :-)

Mackan sa...

Tjusig kopp!

iselinalbretsen sa...

wow ! kjempe fin altså :D