söndag 12 maj 2013

Cupcake - Tutorial

Månadens tema är bakning och därför kommer nu en tutorial på en cupcake. Det finns många tutorials att hitta på nätet och min tutorial kommer att vara en blandning av dem.

Materiallista:
Plastägg som man får från godisägg
(den rundade delen ska användas)
Valfri dekoration (knappar, rosor)
Mönstrat papper
Kartongbit
Akrylfärg
Spets
Band
Tråd
Nål
Lim


Steg 1
Skär till en pappersremsa som är 5cm x 30,5cm. Biga var 0,5cm. Sen är det bara att börja vecka pappret. Vill du chalka kanterna är det bra att göra det innan du veckar pappret. Limma ihop ändarna med varandra.

Steg 2 
Skär till en rund kartongbit. Jag använde min ägghalva som mall. Limma på spets runt om.

Steg 3 
Skär till en mindre rund platta och limma ovanpå spetsen.

Steg 4 
Limma fast det veckade pappret på bottenplattan och sedan limmar du dit ägghalvan.

Steg 5
Dags för dekoration. Längst ner kantar jag med ett veckat sidenband. Sy en rynktråd genom bandet för att få det veckat. 

Limma fast bandet runt om, sedan fortsätter du med spets tills du fyllt ägget. 

Längst upp har jag hällt lite akrylfärg som fått rinna ner på cupcaken och satt dit några knappar och rosor som dekoration.


Detta är min första tutorial och jag hoppas att jag kunnat inspirera er till att "baka" egna cupcakes.








Liola: Jag gjorde min forsting av snurrat papper och band och bäret blev en knapp. 








3 kommentarer:

iselinalbretsen sa...

så søte cupcakes :D

Lina sa...

Jag blir sugen på att äta dem, riktigt läckra!

Mackan sa...

Wow, så snygga. Coolt det där att hälla på akrylfärg.