måndag 29 april 2013

Kvikkscrappet en reisedagbok

Ei av mine beste venninner skal reise som IFYE i sommer. Hun skal til Costa Rica i 3 mnd. IFYE er et utvekslingsprogram som 4H har for medlemmer over 18 år. Dette startet etter 2. verdenskrig fordi man ville skape tolleranse, kjennskap og åpenhet mellom land og kulturer. Jo flere som har vært som IFYE, jo flere har kjennskaper utover sitt eget land. Og da tenkte de som startet det hele: Hvem vil vel krige mot kjenninger? Mot noen man kjenner og er venner med? Dette er ingen ferie, men en studietur hvor man både lærer og opplever mye! Man bor i hvertsfamilier under hele oppholdet.
Det er mange land som deltar og det er en unik opplevelse som jeg unner henne veldig!

 På reisen så opplever man jo mye!
Det kommer til å skje mye på 3 måneder. Når hun kommer hjem har jeg lovet å hjelpe til med fotoalbum. Men på reisen ville jeg gi henne noe nyttig. Så da lagde jeg denne reisedagboken til henne.


Det tok meg ikke lange tiden å lage.


Boka er kjøpt på Upstairs.



 Skiltet med bokstaver og kartet over Costa Rica er laget og kuttet ut med quickutz silhouette.

 

 Et magnoliastempel hvor jenta jubler syntes jeg passer bra til denne boka,
det er farget med promarkers.

skiltet limte jeg på en plate med grønn kartong. For å gjøre bokstavene tydeligere.


Bak forsiden har jeg limt på en stor konvolutt. Her kan det samles kvitteringer/billetter osv.
 Jeg har allerede laget noen overskrifter. En lite over alle tingene hun har lagt i konvolutten. Her kan hun fylle ut. Slik at hun ikke glemmer hva som er hva til hun kommer hjem. En side med forventinger hun kan fylle ut og til slutt en side hvor hun kan skrive opp alle forberedelsene.



Til slutt skal jeg sette kontaktpapir (gjennomsiktig bokbind/teip) for at ikke papirpynten på fremsiden skal bli ødelagt, revet i stykker på kantene og slik at boka generelt tåler mer.


Håper dette ga deg litt inspirasjon. Selv har jeg også laget reisebok til turen min i Kina. Den varte bare i 17 dager, men alikevel skjedde det nok hver dag og godt jeg skrev ned alt! Jeg har til og med laget en bok jeg noterer i på jobb. Det går fort og det er unikt!


Inga kommentarer: