söndag 16 december 2012

Ljus med stämpelmotiv

Så här lagom till tredje advent tänkte jag Lena/Wanel visa hur man kan dekorera egna ljus som är perfekta som gå-bort-presenter året runt.  

Du behöver vitt silkespapper eller servetter (då använder du ett lager av det vita tunna pappret i servetten) och ett blockljus av valfri storlek. 

Stämpla först önskat motiv på ditt silkespapper.



Klipp sedan ut motivet. Inte super noga men klipp nära. 


Håll sedan fast sitt stäplade motiv mot ljuset med hjälp av ett bakplåtspapper. Håll gärna hårt och se till att det inte blir några veck eller rynkor på vare sig ditt motiv eller på bakplåtspappret i närheten av ditt motiv. 


Värm sedan på motivet med din embossingför. Kanske kan gå med hårblås. Och jag har hört att någon gjorde det med hjälp av en sked som de värmt. 


Man ser när stearinet smälter genom att färgerna blir klarare. Min högra sida är smält och klar på bilden ovan.


Här har jag smält fast hela mitt motiv och tagit bort bakplåtspappret. Man kan se vart silkespappret slutar om man tittar väldigt noga men det syns verkligen inte när man tittar på ljuset som helhet. 

Vill man sen dekorera ytterligare så är det bara att tänka på vad som fäster på ljus. Glitterlim går bra, och sånt man kan sticka in i ljuset, exv brads eller nålar. Bandet har jag fäst med dubbelhäftande tejp och säkrat med brads. 


Trevlig tredje advent!
Wanel

2 kommentarer:

Lina sa...

Vilket superbra tips och fint blev det med!

Mackan sa...

ja, vilket bra tips! Det måste jag prova.