onsdag 15 augusti 2012

Dagbok till barnen

Hej!

Då var det dax för mig (iffa) att göra mitt sista inspirationsinlägg här.

Att bevara barnens uppväxt är så roligt, och viktigt tycker jag. Att kunna gå tillbaka och läsa och se allt som hänt är verkligen en skatt som barnen kommer uppskatta otroligt mycket när de blir äldre. Förutom att göra album så har jag även skrivit som en dagbok åt min dotter de sista åren.
Hennes bok har nu tagit slut och jag har gjort en ny till henne. I den skriver jag om allt möjligt, sätter in biljetter och diverse lappar från olika håll och kanter, precis som jag gör i album fast nu utan kort då =)

Denna gång fick boken gå i rosa och svart = lite tuffare vilket passar en tonåring!


På framsidan har jag stämplat en låttext som jag alltid sjöng för henne när hon hade svårt att somna.....så gissa om jag blev glad när jag såg den, den var bara ett måste att köpa!


Har även stämplat dit en gammal stämpel som jag tycker är så fin.....


På insidan av hennes dagböcker brukar jag göra en ficka där jag sticker ner tags som man kan skriva saker man vill följa, t ex längd odyl. Skriver oxå alltid en inledning på den första sidan i boken.


Jag gör så på båda insidorna så insidan på baksidan ser ut så här....


Baksidan fick hennes födelseår och födelsesdatum denna gången...


På framsidan har jag använt ett underbart clearstampalfabet från Panduro. Jag har stämplat med clear embosspulver på ett rosa papper och sedan svampat över med svart Distressfärg....



Hennes gamla bok ser nu ut så här, så ni kan se att det blir lite att plöja igenom för henne längre fram =)


Jag gissar att de flesta av oss som har denna härliga hobby är duktiga på att bevara barnens uppväxt på ett fint sätt, och nu har ni fått se hur jag gör =)

Ett litet sista tips är att tänka på hur man lägger sin kantdie när man stansar. Till den här boken har jag lagt dien nära mot det jag redan stansat ut när jag skulle ha en bit till och fick då den snygga utstansade biten i mitten som jag satte på baksidan =)





Ha det så bra! Kram Iffa

14 kommentarer:

Anna sa...

Vilken bra ide. Det kommer garanterat uppskattas när de är vuxna. Jättefint dekorerat. Trollmors vaggande har varit en favorit hos vÅra barn med.

Kram Anna

Pysseltokiga Marie sa...

Hej Iffa!
Så otroligt läcker dagbok du gjort,
me like:) Snygga detaljer och färger:) Trollmors vaggvisa sjöngs det här oxå för våra killar när de var små:)) Tack för tipset om dagboken:))

Må så gott, och var rädda om varann

Kramizar Marie

Nelle sa...

Oj så läckert!!! Det här var en jättebra idé för att kunna bevara minnen. Tankeverksamheten börja jobba för fullt här nu :P

Tack för inspirationen!
Kram Nelle

Majsan sa...

OJOJ du kommer då med alla möjliga härliga idér, såå himla supersnyggt, och den textstämpeln Trollmo.... åhh den vill jag ju ha =)

KRAM MAJSAN

Marita vs snojbi sa...

Oj Sååå himlans läcker

Kraaaaaam

Angelica sa...

Jättefin!!!!

Cornelia sa...

Att bevara alla minnen såhär... blir en ovärderlig skatt så småningom!

Åsa/asamia sa...

Gillar idén att spara minnena, de ska man va rädd om. Du har gjort ett superfint album att spara i, och det tror jag gör att man verkligen tar tag i det och spar också...vilket jag själv ofta bara tänker och sen blir det inte av. Bra idé!

Margareta sa...

Jättefin minnesbok! Så genomtänkt och vacker!!
Kram!!

Ulla sa...

Så underbar minnesbok att plocka fram och skriva i. Härligt med minneslapparna som man kan skriva något roligt man gjort bara att plocka fram och slippa att leta upp vilken sida man skrivet på.
Kram Ulla

Lisa-olsi sa...

Kul idé, himla läckra färger tillsammans.
Roligt att du hittade Trollmor.
Kram

Päivi sa...

Fniss... trodde jag redan gjort en kommentar till detta inlägg men tydligen inte :) Jag vet ju att jag varit in och beundrat detta men något måste ha kommit emellan och min kommentar uteblev :)

Så underbar minnesbok! Snyggt hur du använt dig av stansen, du har alltid så fiffiga idéer

Trevlig helg!

Lina sa...

Vilken toppenidé och så fin den är!
Skulle hemskt gärna vilja ha den där trollmorstämpeln själv, var har du hittat den?

Tack för din tid på ScrappaLoss!

Mackan sa...

Jättefint! Så kul att läsa när barnen blivit äldre.