fredag 8 juni 2012

Tjocka tavlor

För ganska längesedan hittade jag några youtubeklipp med Tim Coffey (länkar finns i slutet av inlägget) som jag tokgillade. Han gjorde "tjocka" tavlor av flingpaket. Tycker att de är hur snygga som helst.
Det har tyvärr dröjt fram till nu innan jag fick tummen ur att prova att göra en själv.

Det går ut på att man tar en förpackning, behöver inte vara flingor, och tejpar igen. Man kan vända den ut och in så man slipper trycket på förpackningen. Det gjorde jag med den första tavlan.
Först gjorde jag hål på baksidan och fästen en metalltråd så att den gör att hänga upp.
Sedan målade jag den med gesso och lät torka. Stämplade upp några fina motiv på vanligt kopieringspapper, klippte ut och limmade på. Sedan var det bara att ta fram limpistolen och limma längs med alla streck på motiven. Efter det målade jag med gesso igen. När det torkat började jag kladda/måla med akrylfärger så att jag fick det som jag ville ha det. Avslutade med guldfärg blandat med vatten för att få lite skimmrande och sliten look.



Jag valde att stämpla upp några motiv med de stämplar som jag hade hemma redan. Lite ivrig som jag är så klippte jag inte ut motiven så noga, trodde inte det skulle göra någon skillnad. Men det gjorde det såklart. Man ser kanterna på pappret även efter att man har målat den klar. Learning by doing eller gör om gör rätt, så jag gjorde en till tavla, denna gång en liten en.

På den andra tavlan valde jag att tejpa även framsidan för att få en häftig yta. Det ser lite ut som brädor. Efter misstaget med papperskanterna stämplade jag motiven direkt på förpackningen. Inte helt lätt eftersom förpackningen gärna böjer sig lite så att inte hela motivet fastnar. Ville ha en lite metallickänsla över tavlan så målade med svart och silver i olika omgångar tills jag var nöjd. Resultatet blev lite som Metal Art fast utan metall. :)



Det är inte helt lätt att få limmet där man vill ha det men jag tycker inte att det gör något. Man kan ju ändå ana att det står LIFE IS GOOD på den lilla tavlan.

Länkar till Tim Coffeys filmer
Cereal Box Canvas Part 1
Cereal Box Canvas Part 2
Cereal Box Canvas Part 3

2 kommentarer:

Mikaela sa...

ohh jag har sett de filmerna förrut men inte vågat mig på! men nu när jag ser dina fina tavlor så måste jag ju testa!

Mackan sa...

Coolt, Lina!