onsdag 22 februari 2012

Mixed media scrapbooking

Mixed media innefattar mycket, bland annat kan man använda den tekniken till att göra häftiga canvas.
När jag var på scrapträff sist på Scraproom gick jag en minikurs i mixed media inom scrapbooking.
Jag har jobbat med gesso och pan pastels tidigare, men nu fick vi även prova på Neocolor II, en sorts kritor som man målar med vatten över (de är alltså laverbara). Man får fram så fina färger.
Det roligaste med mixed media är att i princip alla som håller på med det gör lyckade alster. Det var nybörjarscrappare med på kursen, och även deras layouter blev fina.
Månadens tema, nära och kära, gjorde att jag valde ett foto på mitt äldsta barn att scrappa med.



Man börjar med att kladda med gesso, sedan klistrar man på lite silkepapper med text eller noter. Stämpla lite. Mera gesso och mista med olika färger. Dra ut med en svamp. Stämpla med något du vill ska synas. I mitt fall var det stämpeln med muren och de två hjärtanen. När jag satt fast fotot målade jag med Neocolor i olika färger på hjärtanen för att färgkoordinera layouten. Doppade penseln i vatten och målade dem.
Till slut satte jag på några enkla dekorationer.
Testa! Det är kul och lätt!

Scrappa på!

3 kommentarer:

Päivi sa...

Härlig!

AngelBitch sa...

Utrolig stilig.. Mixed media er en hærlig stil :-)

Anonym sa...

It's appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post
and if I could I desire to suggest you few interesting things
or suggestions. Perhaps you could write next articles referring to this
article. I want to read more things about it!

Also visit my web blog: pracownia reklamy