onsdag 28 december 2011

Snabbscrappat till nyårsbordet

Ännu ett år går mot sitt slut. Nu för tiden är det som om tiden springer fram, det går fortare och fortare ju äldre man blir. Det känns som i går när jag var höggravid och funderade över om första barnet i magen skulle komma till världen på nyårsafton, eller om han skulle vänta några dagar till. Han väntade till 6:e januari och det är nu 14 år sedan.
Nyår innebär ofta fest och man anstränger sig lite extra om man ska ha gäster hemma.
Kanske är man lite trött på röda färger och vill göra det lite festligare till nyårsaftonsdukningen.
Vad passar väl då bättre än silvertema? Jag kommer att visa hur man snabbt gör ljusmanschetter, servettringar och tändsticksask.

Jag har gjort en ljusstake i gips, som passar till mina breda ljus. Sedan kan jag alternera papper att klä den med efter årstid. Det går naturligtvis bra med vilken ljusstake som helst, och vilka ljus som helst, man ska ju ändå bara klä in staken.
Jag tog silverpapper och la i en embossingstans.
Därefter satte jag fast pappret runt ljusstaken. Jag la lametta i ovankanten runt hela ljuset. Lametta är sådana där långa, tunna silvertrådar man brukar hänga i granen. Jag köpte mina på Åhléns, men de finns att köpa lite varstans.
I min jullåda hittade jag lite mindre julgranskulor, det fick bli två stycken, som lite extra dekoration. Klart!
Vill man göra nyårsmiddagen riktigt fin kan man duka med tygservetter. Då är det tjusigt med hemgjorda servettringar. Det tog inte många minuter att göra den här. Jag använde min blomstans, därefter samma embossingstans som till ljusstakarna. Jag fäste ett silverfärgat sidenband som själva ringen runt servetten och ett lite styvt silverband runt blomman. Stick in namnet på personen som ska ha servettringen. Det blir pricken över i.
Visst blir det ett flott nyårsbord! Jag hade ingen svart duk, men det är säkert ännu mer effektfullt med en sådan.
Vill man göra en fin tändsticksask att ha på bordet går det på ett kick. Jag har svart cardstock i botten, som jag har stämplat med silverfärg. Använde samma blomstans igen.
Gott nytt år på er allihop!
Vi ses på det nya året!
Scrappa på!



6 kommentarer:

Mim... sa...

SNYGGT!!
Ha de..

Mikaela sa...

supersmart! snabb och snygg!!!!

Mia sa...

Jättesnyggt!

Päivi sa...

Supersnyggt!!!!

AngelBitch sa...

Så utrolig flott dette ble.. :-)

monica sa...

Lekkert :)