lördag 17 december 2011

Hvordan lage Lollipop-blomster.

I dag tenkte jeg, Anne/Scrappefruen, å vise hvordan man kan lage sine egne lollipop-blomster.
Disse går raskt å lage, man behøver minimalt med utstyr og de er veldig dekorative. Perfekt å sette seg ned med om man har skaper-behov nå rett før jul. Lag deg gjerne opp et lite lager i ulike farger, så du har når du setter deg ved scrappe-bordet.

Utstyrsliste:
Passar
Saks
Brads
Kanteriver
Hull-maskin (eller noe annet å lage hull med).



Jeg begynner med å tegen opp 5 sirkler i ulik størrelse. Så klipper jeg de ut. Man behøver ikke være så nøye med at sirklene er helt runde. Marker midten, og lag hull (dette skal være til bradsen).
Jeg bruker helst kartong eller andre tykke papirer, da jeg synes de er enklere å jobbe med enn hva tynne papirer er.
Nå tar jeg kanteriveren og rufser til kantene på sirklene.


Så bretter og "herjer" jeg med sirklene for å skape struktur i de. Om du vil sverte sirklene med en stempelpute, er tiden for å gjøre det nå.


Nå er blomsten klar til å monteres, og jeg begynner med å legge den største sirkelen nederst, og avslutter med den minste øverst. Så setter jeg i bradsen som centre-piece. Når blomsten er ferdig montert, former jeg den, slik at den får den fasongen jeg vil.



Og nå er blomsten klar til bruk!
Men man kan også dekorere den videre med glitterlim, akrylmaling, glimmermist eller man kan stemple sirklene før man monterer de. Bare fantasien setter grenser!


Her er en tilsvarende blomst brukt som dekorasjon på en Layout:



Om du vil ha mer inspirasjon til hvordan man kan dekorere med disse blomstene, er du velkommen til å ta en titt inn i bloggen min.

Ha det så bra til neste gang!

8 kommentarer:

Tigerblomma sa...

Vad fina dom blir! Tack för att du delar med dig! :-)
Ha en skön lördag!

Tigerblomma

Monica sa...

Kjempe fine :) Den skal jeg prøve meg på.

Zima sa...

Tack för inspirationen!

AngelBitch sa...

Disse er superkule.. Jeg har brukt slike på noen kort jeg har laget, og det blir rett og slett lekkert ;-)

Mackan sa...

Verkar enkla att göra och resultatet blev verkligen snyggt.

nina (niwa) sa...

Jättefina blommor, använder du ngt speciellt för att forma bladen?

Mia sa...

Jättefina blommor! Och så användbara!
Layouten är superfin den också :)

Anne/Scrappefruen sa...

Tusen takk skal dere ha for hyggelige tilbakemeldinger.

Nina: Jeg gjør ikke noe annet enn å brette sirklene og lage struktur i de, før jeg setter blomsten sammen. Etter at den er satt sammen, former jeg og bretter jeg litt til på den til jeg er fornøyd med fasongen.