onsdag 2 november 2011

Månadens tema: Män

Det är jag, Mackan, som ska skriva om detta tema. 
Hur man än förhåller sig till männen, finns de alltid :-)
Jag vet inte hur det är med er, men med mig är det ofta så att jag hittar något jag tycker är jätteroligt. Då går jag in för det med hela mitt hjärta. Så var det med Farmville på Facebook (kunde gå upp mitt i natten för att skörda) och så är det just nu med appen Wordfeud, som säkert inte kräver någon närmare presentation. Så tröttnar jag och då vill jag aldrig göra det igen. Så är det med mycket i livet. Men en sak som alltid består, förutom barnen, är männen. I mitt fall är det MANNEN. Han är min trygghet och klippa i tillvaron. Låter det töntigt? Må så vara.
I scrapbooking är det svårt att hitta något manligt. Men jag tänkte att jag nog skulle kunna hitta något som skulle passa en man.
Det blir därför en presentation av hur man kan jobba med aluminiumtejp. Den sort jag använde finns att köpa på Biltema.
I de presentationer jag har sett på nätet har utskuren kartong använts för dekorationerna. Jag letade i stället i min mans alltialloskåp, där jag hittade spik och annat användbart att dekorera med. Jag använde också andra dekorationer.
Först skar jag till en kartong som passar till den inköpta anteckningsboken. 

Sedan satte jag på mina dekorationer på den med gluedots och tejp. 

Därefter satte jag på aluminiumfolien. Det var lite meckigt att få det snyggt vid spikarna. Jag tryckte till runt dekorationerna med baksidan av en pensel, men till det är nog bättre med en stomp. 

Nu var det dags för den svarta akrylfärgen. Jag strök på den med en pensel och torkade av överflödig färg med en trasa. Jag gjorde det två gånger. För att få lite mer nyans i det hela duttade jag på lite blå pan pastel (mjuka pasteller). På bokstäverna tog jag lite blå akrylfärg. Nu återstod bara att klistra på kartongen på anteckningsboken.


Hängde lite manliga dekorationer på spiralryggen.
Resultatet blev lite spöklikt och coolt, som jag hade hoppats.


Jag hängde ett band i spiralryggen för att man lättare ska veta var man är (och inte glömma att köpa blommor till frun :-)

Det var sååå roligt att göra det här, och det tog inte lång tid.
Scrappa på!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Mor och syster tyckte det blev jättesnyggt. Värdigt en toppen-man!

Lina sa...

Det är snyggt med Metal Art och det är så bra attd et passar bra till män också. :)

Anna sa...

Riktigt snyggt! Det är så roligt när man kan skapa med saker som är relativt "vanliga" och inte så svåra att få tag på. Tror minsann att det får bli en tur till Biltema snart.. (Eller så skickar jag min kära far så jag slipper förgås där inne bland alla skruvar och muttrar och andra tråkigheter, hihi!)

Får passa på att ge dig ett extra plus i kanten för kommentaren om blommorna dessutom! ;D

Anonym sa...

Suveränt!!
Ser ju super coolt ut.
Bra presentation också, lätt att förstå =)
Du får gärna komma och hålla kurs hos mig ;)

/Marie