lördag 22 oktober 2011

Foil Art - tutorial

När jag var på träffen och mässan i Karlstad den 1-2/10 gick jag på några demos. Bland annat gick jag på en som handlade om Foil Art. Hade sett i en av butikerna att de sålde sånt men fattade inte vad jag skulle ha det till.

Foil Art är glansiga glitter/metallfärgade "papper" som man kan använda för att göra små detaljer glänsande/glittriga. Det är lite svårt att förklara med ord, jag hoppas ni förstår av bilderna nedan.

Det hela slutade med att jag köpte mig en provpåse med korta resmor av det glansiga pappret och en limpenna. Det fanns större paket men de kostade mer och om man bara vill prova är det bra att börja med ett mindre paket. Dessa finns hos Papper & Sånt. De remsorna som man får med där räcker ganska länge eftersom det är ganska drygt.

Här är det man får i det paketet. Man får bara en penna men jag la min egen, med tjockare spets, jämte för att visa att det finns några olika sorters limpennor som man kan använda. Det finns säkert fler men det viktigaste är att limmet ska bli klibbigt när det torkat.


För att överföra det blänkande på sitt alster tar man limpennan och "målar" dit lim där man vill ha det. Det får inte vara för tjockt lager.

Här ser man att jag limmat i ögonen och på den sydda munnen.


Här har limmet torkat. Det måste torka ordentligt för att det ska bli ett bra resultat.


För att få dit det glänsande tar man "pappret" och lägger på det limmade (med den färgade sidan uppåt), trycker till och drar bort det igen.
Här syns det att pappret fastnat lite på de limmade ögonen.


Här har jag satt fast pappret på munnen.


Så här blir den resultatet. Rätt coolt och väldigt enkelt.


Så här blev det färdiga kortet.



Jag färglade ett stämpelmotiv med distresser och satte sedan dit lite glänsande detaljer med hjälp av Foil Art.
Tyvärr lite suddig bild men man ser var det glänser i alla fall.



Det var allt för mig för denna gången.

3 kommentarer:

Mackan sa...

Coolt! Så mycket nytt det finns hela tiden!

snojbi sa...

Tack för tipset.

Mikaela sa...

aldrig sett förut. Läckert!