måndag 5 september 2011

Art journal

Idag bjuder jag på en sida till min artjournal med en massa stämplar. Som vanligt med dessa sidor kan det vara svårt att se alla lager så idag får ni följa med under varje steg.


Jag börjar med en dabber "steam" från ranger och ett tjockt vitt papper samt en fin bakgrundsstämpel.


Jag stämplar sedan runt tills jag blir nöjd. Jag använde även dabbern runt kanterna.


Sedan sprayade jag allt med steam colorwash samt hemmagjord glimmermist. När det torkat in så tog jag en babywipe och gnugga bort färgern från min tidigare stämpling. Dabberfärgen fungerar nu som en resistteknik.


Sen är det bara att välja ut andra fina stämplar och stämpla med de stämpeldynor du har hemma. Jag älskar stazon så det använde jag. Detta lager av stämplar ska helst inte sticka ut för mycket utan bara bli en del av bakgrunden. Tyvärr syns det ännu sämre på mina foton än i verkligheten.


Nu tog jag en svart stämpeldyna och stämplade min text samt stjärnor. Tim holtz stämplar.


Jag stansade sedan ut ett lås med en tjock holtz die. Denna färglade jag svart (fråga mig inte varför jag inte tog ett svart papper från början, men man kan inte alltid vara smart). Jag täckte sedan låset och täckte med svart fimolera som jag sedan skar bort från kanterna. Detta kan du göra med en bordskniv eller nageln.


Nu stämplade jag fimoleran.....


...för att sedan gnugga på lite micapulver innan den fick bakas i ugnen. Jag använde pearlex duo blue/green. Detta kan du skippa och färglägga med akrylfärg, alkoink m.m efter gräddning.


Medan låset låg i ugnen så ritade jag dit lite effekter med en vit signo uniball. Jag insåg att jag tyckte allt såg tomt ut så några till stäplar fick göra plats på alstret.


Det ironiska när jag väl skulle fota, var att jag insåg att pearlexfärgen var mycket mer grön än blå vilket gjorde mig missbelåten. Så jag gick in igen i pysselrummet och gnuggade istället på blå rub on wax tills jag blev nöjd.





Mitt tips är att ha inga stora planer på ditt projekt utan sätt dig ner med diverse stämplar du tycker om och kladda på! Det är din konst som utrycks så det kan inte bli fel!

6 kommentarer:

DeadUntilDark sa...

Men jösses, verkligen ursnyggt!!

Bessi sa...

SuperDuper Snyggt =)
Tack för tipset =)

Päivi sa...

Verkligen snyggt!

Annelie sa...

As snyggt!!!

Sandra sa...

Supersnyggt!!!

korvsson sa...

Hur fint som helst! Så inspirerande att se hur du går tillväga, tack :)

//Åsa