onsdag 13 juli 2011

Metalltejps inspiration

Ni har säkert sett metalltejpsalster innan och kanske provat det? Om inte, gör det nu!. Både jag och Annelie har lekt med det inne hos oss. Biltema säljer en billig aluminum tejp som är perfekt att använda för att altra eller stansa ut metalldetaljer med.

Jag tänkte ge er lite inspiration idag om hur man kan altra med den. Det började med att jag hitta den perfekta kartongen när diskmedlet tog slut. Denna kartong klippte jag till och avdelade med kartongbitarna som blev över. Det blev ett pennställ!


Jag dekorerade det sen med mina mönster. Här är det säckväv, torrembossade siffror och utstansde hus från Tim Holtz. När du är nöjd är det bara att täcka med tejp. Beroende på om du vill att skarvarna ska synas var noga med att det blir snyggt men här är jag inte ute efter det så jag sätter dit dem utan plan. Jag valde sedan att även täcka insidan med tejp.




Nu kommer det roliga. Använde de runda kulorna att framhäva detaljerna med!. Den vita udden har jag haft till att rita snirklor över husen. Om ni är som jag kommer ni ha hål i tejpen ett par gånger, men det gör inget! Det är bara att ha ett par små tejpbitar färdiga att lappa hålen med.


När detaljerna är framhävda är det bara att måla. Här har jag först grundat med svart akryl som jag blandat med vatten. Jag täcker hela och sen ruggar ytan med en torr trasa så förhjningarna tappar sin färg. Jag har sen grnuggat på rub on wax i gult och rött, men du kan använda akrylfärg eller stazon ink.






Låt inspirationen flöda och skapa! Länka gärna med ditt alster så vi får se DINA skapelser!

17 kommentarer:

Annelie sa...

Så jäkla läckert d blev!!!

Päivi sa...

Ja nog har jag använt mig av aluminiumtejp men inte får jag till något så snyggt som du! Tack för härlig inspiration! Verkligen snyggt!

Mikaela sa...

ni e för goa! det är förbaskat kul att jobba med metalltejpen!

Pippin sa...

Det blev verkligen läckert! Du är så påhittig. Husraden var ju jättesnygg.
Kram

Lina sa...

Helt klart superläckert! Måste ge mig på det där igen.
Har bara gjort ett litet minitest som inte blev nåt riktigt av. Bara för att se hur det blev med tejpen.

Carolas lilla Vrå sa...

Snyggt jobbat!!

Johanba1978 sa...

Skitsnyggt!
MÅSTE KÖPA METALLTEJP!!! :)

Stephi sa...

snyggt!!!

Annelie sa...

Väldigt snyggt!! Detta ska jag prova!

Annelie sa...

Tack så jättemycket för inspiration & en superbra beskrivning!!
Nu har jag testat, resultatet kan ni se här: http://annelieskort.blogspot.com/2011/07/har-testat-aluminiumtape.html

Snabbscrapparen sa...

Jag blir nyfiken....Vad är det för kulor och vit udd du har använt?

Mikaela sa...

Jag har använt mig av tenseconds studios metalset:
http://www.simonsaysstamp.com/servlet/the-23955/ten-seconds-studio-tenseconds/Detail. Men det viktigaste redskapet är embossingverktyget. Det kan du hitta hos tex pysseltagen. Kika under verktyg och embossing. Det är ett underbart scrapverktyg när du vill embossa papper, blommor, tunn metall m.m

Sara sa...

Åh va fint, jag vill också prova!

Vad är det för vax och vart kan man få tag på det?

Mikaela sa...

rub on wax! finns hos pysseltagen, pysselmyran, mians och säkert några fler som jag inte riktigt har koll på. Det ser ut som små läppsylsdosor med ett metalliskt wax man kan gnugga in på metaltejp, papper blommor ... ja allt.

Sara sa...

Stort tack för svaret, jag är lite ny på det här och det är svårt att förstå vad allt är från början :)

Sari Hänninen sa...

naaaaaajs... :-)

Agneta Lundbäck Sjölin sa...

kul grej måste provas...