onsdag 8 juni 2011

Tekniktips - Hemmagjord antistatkudde

Hejsan!

Idag tänkte ge ett tips på hur man enkelt och billigt gör en kudde för att få bort statiskhet på papper innan man varmembossar.
När jag började med embossing så upptäckte jag snart att vissa papper är så statiska är embossingpulvret inte vill släppa från pappret hur man än försöker skaka bort det överflödiga.
Jag hittade då det här tipset på nätet och sedan dess är problemet ur världen för mig.

Vad du behöver:
En nylonstrumpa (strumpyxa eller knästrumpa)
Potatismjöl

Ta ett par matskedar potatismjöl och häll det i nylonstrumpan.

Snurra ihop strumpan och vik in "bollen" i flera gånger i strumpan tills du har en kudde som det inte längre läcker potatismjöl ur.

Klart!

Innan du stämplar med embossingdynan på pappret så stryker du över den här kudden över pappret ett par gånger och när du sedan häller på embossingpulver kommer överflödet att släppa pappret hur lätt som helst.

Lycka till!

2 kommentarer:

Snabbscrapparen sa...

Det är värt att prova!

Johanna sa...

Bra tips, det måste jag prova nästa gång.