torsdag 30 juni 2011

DT-presentation Marie/MarieG



Lite om MarieG
Jag heter Marie Gustafsson och är 40 år. I scrap-sammanhang har det tyvärr blivit lite olika vad som jag kallar mig för, men oftast är det MarieG eller scrappyzzelochmat.
Jag bor med min man och två barn i ett ganska stort hus lite utanför Göteborg.

Vad fick dig att börja scrappa och när började ditt intresse?
Eftersom jag alltid har hållit på med pyssel och skapande i olika former sedan jag var liten, var det inte som blev förvånad när jag började scrappa.
Jag hade länge undvikit scrap och pysselhyllorna i hobby och konstnärsbutikerna. Misstänkte starkt att det var något som jag skulle fastna för om jag gav efter och provade. Våren 2008 tipsade en kompis mig, om ett intressant jobb där det ingick att man skulle scrappa. Det var bara till att låna böcker, söka på nätet, kolla igenom mina gamla pysselgrejer och köpa lite nytt. Sedan var det dags att fixa lite arbetsprover. Jag kom på intervju, men fick inte jobbet. Däremot fick jag en ny hobby och massa nya kompisar.

Vad inspirerar dig?
Det är väldigt olika vad som inspirerar mig. I början var det att få till snygga
Lo:s där motiv, känsla och färger stämmer överens. Färdiga skisser kändes som ett hinder. Numer följer jag oftare utmaningar, även om jag fortfarande vill förmedla en stämning i Lo:n eller kortet.
Det är också olika om jag börjar med ett foto eller med ett visst papper eller någon dekoration.
Jag följer ganska många forum och bloggar som inspirerar mig.

När scrappar du som bäst?
Det är olika. Ibland blir det bara bra ;-) medans andra dagar vill det sig inte. Snabbast jobbar jag med tidspress, för då hinner jag inte flytta runt allt tio gånger (nästan) och byta ut alla dekorationer mot något annat som är lika bra men inte bättre.

Var scrappar du?
På kontoret ner, där har vi ett skrivbord som jag och tjejerna har till scrap och pyssel. På andra sidan rummet finns ett skrivbord till med dator, Big Shot och lamineringsmaskin.

Hur organiserar du din scrapplats?
Jag försöker att ha scrappylarna nära pysselskrivbordet som möjligt, men eftersom det redan fanns så mycket annat pyssel, färger, pärlor med mera, så är scrapprylarna utspridda på olika ställer i rummet. Men ovanpå skrivbordet står två minihurtsar med en hylla ovanpå. På hyllan står lådor med stämplar, dekorationer, papper och dies. Under hyllan mellan minihurtsarna får symaskinen plats tillsammans med en liten lådförvaring från Clas Olsson. På golvet står en stor scrapväska där papper och lite annat förvaras.

Scrappar du helst kort, Layouter eller Alter?
I början var det bara Lo:s men nu är det blandat.

Varför är scrapping så roligt?
Jag behöver få utlopp för min kreativitet. Sättet har växlat genom åren, men nu är det scrapping som gäller för mig. Man kan välja vilken teknik, stil och vilka prylar man använder från gång till gång. Det finns få måsten och förbjudet in om scrap. På några få timmar kan man skapa något vackert och personligt. Det är också ett bra sätt att ta vara på sina foton och minnen.

Din blogg:

Inga kommentarer: