onsdag 11 maj 2011

Tekniktips: Stämpla på Fimolera

Leror av olika slag är väldigt roliga och tacksamma att arbeta med.
Idag kikar vi på att stämpla Fimolera.
Hur leran ska tillagas läser du på din förpackning, men det vanliga med liknande typer av denna lera, t ex Fimo och Cernit, är att de ska "gräddas" i ugn ett tag på låg värme och efter det blir de hårda.
Leran finns att köpa på diverse ställen; pysselbutiker, leksaksaffärer, t o m på Lidl har jag hittat. 
Ett givet ställe är i alla fall Panduro. 

Här har jag gjort en liten ram till dotterns dagisfoto.

1. Knåda leran mjuk.
2. Platta ut till lagom tjocklek, gärna med ett bakplåtspapper som underlag. 
3. Stämpla med trevlig bakgrundsstämpel. Jag har några stämplar med träkloss jag använder till fimoprojekt.
Till just denna ram har jag använt denna ornamentsstämpel:

4. Klipp till kanterna med mönstersax.
5. Gör 4 hål i lerplattan där du vill att bandet ska gå igenom.
6. Grädda i ugnen enligt anvisningar på lerans förpackning och låt därefter svalna.
7. För att framhäva mönstret och få ett fint skimmer, smörj in plattans framsida med t ex pearlmaker eller liknande.
8. Trä igenom bandet enligt bild, så det ramar in fotot fint. Lite lim är inte fel som hjälp att hålla allt på plats :-) 

Det färdiga projektet.


En charm/hänge:
Här har jag använt en "inåtvänd" stämpel, vilket ger ett utåtstående mönster.

Stämpla på! Det är kul :-)






2 kommentarer:

Päivi sa...

Läckert! Hm... har Cernit lera hemma någonstans... borde nog kolla om den blivit torr eller om den går att använda :o)

Lina sa...

Det var ett toppentips detta. Ska se om det går att använda Panduros lightlera jag köpte på loppis, tror inte att den torkat.
Jag älskar saker som kan användas till mycket mer än det det är tänkt till. :)