onsdag 4 maj 2011

Tekniktips: Skapa en egen bakgrund med distresser + stämplar

Tiingeliing!

Jag, Cyllan tycker om att göra mina egna bakgrunder med distresser och stämplar. Såå om ni likt mig gillar att kladda med färg är detta ett roligt sätt att skapa en egen bakgrund.

Jag har använt följande: Ett större Akrylblock, Distress InkPads, mini-mist flaska, stämplar och vitt papper (jag använder fotokartong)


Jag börjar med att trycka stämpeldynan mot akrylblocket. Jag jobbar med en färg i taget.


Sprayar vatten på färgen tills jag får småå färgpärlor.


Trycker försiktigt pappret mot färgpärlorna


Så här ser det ut efter första trycket. Jag gör om samma moment men med andra färger tills jag är nöjd med min bakgrund.


När min bakgrund torkat stämplar jag dit lite stjärnor i olika färger - allt efter eget tycke och smak Ibland vill jag har ett svagare stämpeltryck - då trycker jag av motivet på ett annat papper innan jag stämplar motivet där jag vill ha det.


På mitt alster ska jag använda ett motiv som har småå detaljer som är svåra att klippa ut så för att få med de småå noterna stämplar jag motivet på bakgrunden


När jag skapar såå går jag mycket på känsla. När jag kommit så här långt tycker jag att det fattas något så jag tar fram en fläck-stämpel och stämplar med den tills jag är nöjd.


När jag är nöjd med min bakgrund ritar jag dit en kantlinje. Mitt motiv som redan är färgladt och utklippt fäster jag med 3D-kuddar ovan på motivet jag stämplade på bakgrunden.


Så här ser mitt färdiga alster ut. Jag fäste min bakgrund på en bit svart cardstock. Satte dit text samt blingade med orange Sticklers (glitterlim)

Jag hoppas ni blev inspirerade att själva kladda lite nu (ler)
Kraaam

3 kommentarer:

Ziro sa...

Tack för tipset! Det blev jättesnyggt! Smart hur du gjorde med monsterstämpeln också. Jag brukar också klippa ut stämpelmotiven och då blir det ju klurigt med detaljer "utanför" stämpelmotivet.

Annelie sa...

Cool dude : )

snojbi sa...

Det blev ju hur fint som helst