onsdag 6 april 2011

Tekniktips - Vintage med distressdynor

Hejsan!

Idag tänkte jag, Rosemarie, visa hur du kan använda distresser för att få en vintageeffekt. Jag kommer att visa med ett uppstämplat motiv som exempel, men du kan lika gärna använda denna metod på t ex dina mönsterpapper eller ett foto. Det du behöver är detta:

Distressdynor i olika bruna färger (jag har valt färgerna antique linen, vintage photo och walnut stain), blending tool med foam och makeupsvampar.

Jag börja med att stämpla upp motivet, färglägga och sedan låta den torka ordentligt. När det är klart tar jag den ljusaste distressdynan och använder min blending tool. Varför just en blending tool? Jo, jag tycker att den är enklast att arbeta med på större ytor där man vill få en jämn och inte allt för starkt infärgad yta.

Jag färgar in foamen mot dynan och trycker den sedan mycket lätt mot underlaget. Jag börjar alltid utanför pappersytan som ska färgas in och med cirkulerande rörelser går jag in på pappret och sedan ända fram till det målade motivet. Med samma cirkulerande rörelser går jag sedan tillbaka ut mot kanten innan jag lyfter blending toolen från pappret. Så fortsätter jag runt hela motivet tills den har den infärgning jag önskar.

Resultat: en svagt ljusbrun inramning runt hela motivet.


För nästa steg använder jag färgen vintage photo och en makeupsvamp. I och med att det här motivet är så pass liten passar en makeupsvamp bättre nu än blending tool.

Jag gör som tidigare och börjar utanför pappret och rör försiktigt in svampen mot pappret. Använd ett mycket lätt tryck och låt färgen bli starkare mot kanten och sedan svagas ut mot motivet. Jag går heller inte lika långt in mot motivet denna gång.

En tydligare och lite mera "smutsig" inramning syns nu.

Sist använder jag den mörkaste av mina färger: walnut stain och även här en makeupsvamp.

Nu drar jag den infärgade svampen bara längs utsidan på pappret (jag har rivit kanterna innan på detta motiv).

Slutresultatet blir en vintageeffekt med starkt markerad ytterram som sedan suddas ut mot motivet. Nu brukar jag också för säkerhets skull låta färgerna få torka en liten stund inan jag monterar motivet på t ex kort. Annars är det lätt hänt att fuktiga kanter färgar av sig där man inte tänkt sig några fläckar.
Den här metoden går som sagt att använda i flera fall då man vill ha en vintageeffekt. Ett tips är dock att om du vill använda metoden på foton så testa först hur det fungerar på ett slit och slängfotot. Fotopappret suger åt sig färgen på ett lite annat sätt än vanligt papper och man kan heller inte gnugga in färgen på samma sätt utan att förstöra ytan.
Hoppas du har fått lite inspiration till hur du kan göra för att ge dina alster ett gammalt och slitet utseende.


1 kommentar:

Vaktmästarn sa...

Tack för din tutorial, det är ju de små, små detaljerna som gör det. Det märks att du har gjort det där några gånger förr. Vilket snyggt resultat!

Själv åstadkommer jag rätt mycket kladd så jag får nog öva ett tag till :)

Kram, Outi