söndag 24 april 2011

Sköna ScrapSöndag

Hej i vårvärmen!

Hoppas ni haft en mysig påskhelg så här långt!
Idag är det ingen vanlig söndag...... tänker närmst på att vi får vara lediga en dag till innan det är dax att gå till jobbet och det är ju inte så tokigt! Kanske kan det för några betyda en dag vid pysselbordet...jag hoppas att få spendera åtminstone halva dagen där och resten av dagen ute i solen med familjen!

När jag lessnar lite på att göra vanliga 15x15 kort så viker jag ibland staffli-kort, dom är lätta att göra och står så fint i bokhyllan eller på bordet, passar utmärkt i alla kategorier, födelsedagar, bröllop, dop mm. Här kommer en beskrivning på hur du kan göra:




Allt du behöver för din bas är ett cardstock eller mönsterpapper om du hellre vill, vikt som ett vanligt kort. Sedan behöver du skära till en bit som är lika stor som "framsidan" av ditt kort. Har du skurit till ett låt oss säga ett 15X15 kort behöver du alltså en fyrkant som är 15x15(precis som på bilden ovan).





Lägg din "fyrkant" år sidan för en liten stund och lägg ditt kort plant på bordet med ryggen uppåt och öppningen ner mot dig. Vik upp nedre kanten på kortet mot ryggen, se till att det kommer kant i kant, vill man kan man biga linjen först.






Ditt kort ska nu se ut som på bilden ovanför! Nu är det dax att gå vidare till nästa moment. Sedan är ditt kort färdigt att dekorera!




Det spelar ingen roll vad du använder för att fästa i hop ditt kort, det går bra med lim av något slag eller som jag i detta fallet använt dubbelhäftande tejp.



Nu ska du ta fram den fyrkantiga biten och fästa den på kortet. Sätt den kant i kant med den nedre delen av "framsidan" som du vek upp i föregående moment...taaa daaa. Ditt staffli-kort är nu klart att börja dekoreras.





Här visar jag ett klart kort i bröllops-tema och basen till mitt andra kort för att ni tydligt ska se finessen med ett staffli-kort! Har ni några frågor eller annat är det bara att skriva en kommentar i detta inlägg så svarar jag så snart jag kan!



Så kommer hela kortet i sommriga färger och på det står det "Hej Kompis".



Man kan använda sig av olika sorters "stop" till sitt kort för att det ska stå vackert, blommor, utstansade saker på 3D kuddar, chipboards och som här en banner... låt fantasin och kreativiteten flöda!




Jag vill be om ursäkt för den dåliga bildkvaliten i detta inlägg, vår dator har havererat och bildbehandlings programmet med den.



Ha nu en fortsatt trevlig påskhelg och tack för att du kikade in!




Avslutar med en detaljbild på knapp-blomman, må väl och tänk på att solen är stark så var räss om skinnet!


1 kommentar:

Camilla sa...

Vad snyggt Lina!!