söndag 17 april 2011

Sköna ScrapSöndag - Vintage

Hejsan och välkommna till den 17 april och denna veckas Sköna ScrapSöndag. Idag tänke jag, Rosemarie, inspirera er med lite vintagealster.
Fast vad är egentligen vintage?
Många förknippar nog stilen med färgen brunt, rivna kanter och detaljer som påminner om en sedan länge förfluten tid. Vid närmare eftertanke kan nog vintage lika gärna vara något plockat ur en Jane Austen-film som ett av 40 - 50 eller kanske till och med 60-talet inspirerat alster. De alster som jag visar idag blir därför vad man kan kalla "min tolkning av vintage".

Ett lite färggrannare kort med både blommor och pärlor som dekoration.

Ett kort som går mer åt det bruna hållet.

Ibland får alstret sin stil av en liten detalj, som t ex en bild med ett vintagemotiv.

Slutligen en bokbox med vårtema.


Skriv gärna en kommentar och berätta vad vintage är för dig och vilka tekniker använder du för att få fram din tolkning av den stilen. 
Lägg in en länk i Linkyn till ett blogginlägg där du visar ett vintagealster!
Vore kul att få se vad du gör :-)

Ha en underbar söndag!
Kram





2 kommentarer:

snojbi sa...

Wow vilka underbara kort

Annelie sa...

Jag har inte gjort så många vintage-alster ännu och vet inte vad som egentligen kännetecknar dessa. Tyckte du beskrev det så bra med "detaljer som påminner om en sedan länge förfluten tid"
Jag vill gärna ha med gamla fina spetsar & pärlor, smutsade & skrapade kanter. Det behöver absolut inte vara bruna färger, men lite mjukt & dovt, precis som dina jättefina kort :)