onsdag 9 mars 2011

Tekniktips: Prinsesstårtecharms

Idag ska vi baka!
Deg: Cernitlera eller Fimolera.
Idag har jag själv använt båda lerorna ihop.


Knåda leran mjuk och rulla till små bollar.
Den röda kulan är något mindre, eftersom syltlagret inte är lika tjockt som brödet.
Den gröna är större eftersom den ju ska kunna täcka de andra.


Platta ut kulorna till små rundlar och stapla dem på varandra.

Platta till "marsipankulan" tills du får en bra täckande storlek. Blir den lite för stor är det bara att lägga den på plats, forma och sedan klippa eller skära bort kanterna.

Tryck försiktigt in kanterna och släta ut eventuella veck med t ex fingret.

Vass, tunn kniv behövs när man skär ut sina tårtbitar.
Tryck/skär försiktigt och låt kniven göra jobbet.

Tårtbit färdig (Ja, det blev lite tjockt med marsipan)
Här gör jag en upphängning till charmen genom att böja en liten silverpinne. Ja, det är till smyckestillverkning, så den har säkert något tjusigt namn, men jag vet inte. Smyckesbutiker, tex Pagoni har en massa intressanta grejer även för scrappare.


Pinnen på plats!
Att göra en böj på den gör att den inte åker ut lika lätt vid användande.
En liten klick genomskinligt lim vid pinnhålet kan vara en bra säkerhetsgrej. 
:-) Det görs dock EFTER att charmen varit i ugnen och svalnat! :-)

Här syns det bra att min kakbotten är gjord av en guldskimrande deg. 
Det blir lite extra fint.

Nu ger vi oss på en pytteliten ros också.
Gör en liten korv.
Platta till.

Rulla ihop= ros!
Oftast får man kapa av lite i botten på rosen, så den inte blir för hög.


Jag satte dit min innan gräddning, men den blev lite bullig och ful vid montering.
Lösning 1: Gör en liten grop i tårtbiten innan du trycker dit rosen.
Lösning 2: Gör en liten grop. Prova ut att rosen passar i och att det ser snyggt ut.
Grädda ros och tårtbit för sig. Limma fast rosen efteråt.
Lösning 3: skippa rosen! :-D

Tre tårtbitar med olika fästningar:
Längst bak: Med silverpinne.
Mitten: Med silverring
Längst fram: Ett hål helt enkelt. Då kan man fixa olika upphängningar senare.
På den ser ni min lilla ros också.

Nu ska de in i ugnen och gräddas/tillagas.
Läs på din förpackning hur du gör.
Sätt på fläkten, eftersom giftiga ångor kan bildas om man gräddar för länge.

När de är kalla kan du pynta dem med t ex pearlmaker,
men dessa behåller jag neutrala ett tag till.


Har du gjort egna charms, eller tänker du göra efter idag?
Ladda upp bilder i vårt forum, som vi vill ha sprängfyllt med inspiration!

Tips: på youtube finns det en massa videos med charms.
I sökfältet kan du t ex skriva make charms
Lägg till cake om du vill ha tårtor :-)
Det finns otroliga skapelser där!



4 kommentarer:

Lillnettan sa...

Iiiih vad fint! Och ett helt underbart marsipanlager tycker jag som kan trycka i mig hur mycket som helst. ;-)
Jag har sett såna söta smycken med muffinsar, lakritskonfekt mm och tyckt att wow, såna vill jag ha men de är för dyra för plånboken. Nuuuu så, haha! Finns det någon webbutik som säljer fimolera billigt tro?

Maya sa...

Inget för mig, jag skulle bara försöka äta upp dem, eller så skulle treåringen göra det om inte jag hann först ;) Så goda de ser ut! Mmmm... Tårta! Jag ser fram emot att se dem på ett alster inom en närmare framtid!

Päivi sa...

Härliga! Hade en gång i tiden dessa leror som jag gjorde jordgubbar, lingon och blåbär som örhängen men aldrig tänkt på att göra något att använda till kort eller layouter. Snyggt! Tack för inspirationen. Kanske man skulle ta sig en sväng till Barnens Hus...;o)

Ha det bäst!

Tesa/Therese sa...

Jättefina! Här finns några jag gjorde förra året
http://tesaprickiformar.blogspot.com/2010/06/dekorationer-i-lera.html

Kram Tesa