onsdag 23 mars 2011

Tekniktips - Egengjorda blommor med vintagetouch

Idag är det jag, Lina/Pyssellina, som har tekniktipset för dagen.
Många använder ju sig av blommor på sina alster och här visar jag hur man kan göra fina egna blommor med lite hemmagjord glimmermist på. I ett tidigare inlägg här i bloggen finns det beskrivet hur man kan göra eget glimmermist.
För att göra blommorna gjorde jag så här.
Jag stansade ut blommor med min retrostans, i två olika storlekar, från ett slags naturpapper (kanske fake) som jag köpt billigt på Gekås i Ullared och klippte till kanterna med en mönstersax.

Så här blev en av de stora blommorna.


Sen satte jag ihop fyra stora och två små till en blomma med hjälp av brads. Fast först färgade jag in dem med distresser, sprayade med min hemmagjorda glimmermist, knycklade ihop dem och torkade dem med embossingfönen.

Så här fin blev den när den var klar. Blev riktigt nöjd med resultatet. man kan tom se lite av det glittriga från glimmermisten på fotot. Tyckte det blev extra bra med naturpappret.


Har även gjort en blå, även om den ser mest går ut på bilden.


Man kan även skippa att klippa kanterna med en mönstersax, då blir resultatet så här. Lite stelare och kantigare än med naturpappret. Fördelen med att göra blommorna själv är att man kan välja den sortens papper (material, färger, mönster mm) man vill ha för att det ska passa ens alster.


Med hjälp av den minsta retrostansen gjorde jag denna lilla blomma, som lite liknar en ros. Använde mig av 5 st blommor till denna. Lite suddig bild men blomman blev ganska fin. Använde mig av naturpappret till denna med.


Hur gör du egna blommor? Vi och våra läsare vill gärna se dem Lägg upp bilderna i vårt forum så att andra kan inspireras.

6 kommentarer:

Päivi sa...

Vad söta blommor! Härlig inspiration!

NHL sa...

Himla smart att klippa med mönstersax!

Camilla sa...

Vilket bra tips lina. Måste genast åka o köpa blomstans

Gurkiss sa...

Jätte fina blommor :)

Kram Gurkiss

Rosen sa...

Jättebra idé och jättefina blommor!!! Jag måste nog verkligen köpa en blomstans för de verkar vara väldigt användbara.

Stephi sa...

vad fina...tack för inspiration