onsdag 30 mars 2011

Tekniktips: Att färglägga med distress inkpads


Hej på er!


I dag är det min tur att visa en teknik och jag tänkte visa er hur jag färglägger mina stämpelmotiv steg för steg med distress-ink pads. Pappret jag använder är 300g akvarellpapper och det är ganska hårt papper, så jag fuktar den del jag ska måla med penseln och lite vatten innan jag börjar med färgerna. Se upp bara för alla papper är olika tåliga för väta och vissa smular sig om dom blir för blöta! Prova dig fram vilket papper du trivs bäst med!


På bilderna ovan ser ni det färdiga resultatet i motsatts till den helt ofärgade.

Här är alla färgerna jag använt. En palette med urgröpningar som jag har mitt vatten i och en tunn pensel som jag trivs med och inte kostar skjortan!
Det finns olika metoder att färglägga med distresser. Jag stämplar av färg på en acrylkloss och "hämtar" färgen därifrån med penseln, späder med vatten om jag vill "sudda" skarpa kanter eller annat. Man kan också använda refillflaskorna och blanda till önskade färger på tex ett CD fodral eller ni vet en pärlförvaringsask med många små fack. Ja, sätten är nog lika många som det finns duktiga färgläggare! Det här sättet jag visar i dag funkar bra för mig och är en dryg metod om man inte vill "slösa" med sin färg.
Jag börjar med att lägga en bra hudfärgad ton, Tattered Rose, i grunden och detta gör jag med start längst kanterna,sedan tar jag lite mera vatten på min pensel och suddar utifrån och in mot mitten. Jag ser till att penseldragen kommer från alla olika håll så att dom går ner i alla fibrerna i pappret för att det inte ska bli ojämnheter i färgläggningen. Då och då hämtar jag mer färg och vatten tills jag når önskat resultat. Det fina med att färglägga med distresser, är att man kan komma tillbaka och "rätta till" saker i efterhand!
Nu har hela ansiktet och huddelarna fått sin grund ton och lite extra Tattered Rose på kinderna, dax för nästa steg och det är skuggorna. Dom är ju redan påbörjade, men nu ska jag lägga till ytterligare en färg.
Vintage Photo fungerar bra tycker jag och när man väl gjort sina skuggor kan man gå på med lite extra vatten och en omgång med Tattered Rose ovanpå så får man ett jämt och fint resultat!
Nu börjar motivet "komma till liv"! Man kan tänka på att färglägga delar som inte angränsar till varandra då man byter färg, risken finns att det "blöder" och man får börja om. Jag börjar alltid med hudpartierna som oftast är ljusast!
Så till skorna, här har jag lämnat lite vita partier där solen blänker. Jag har börjat med Vintage Photo med mycket vatten och sedan samma färg, fast nästan inget vatten alls för att få en mörkare nyans.
Här ser man det färdiga skoresultatet och början till bältet som är grundat med Weathered Wood och sedan med lager på lager av Black Soot.Samma teknik här för att få till solblänket.
Bältet är nu också färdigt och det är dax att gå vidare till t-shirten. Eftersom jag inte målar helt ner till kanten med Old Paper på en gång, så hann färgen på bältet torka riktigt innan det blev "kontakt" färgerna emellan.


Genomgående när jag färglägger så börjar jag på det ställe jag önskar ska vara mörkast, sen kan jag gå vidare och lägga till andra nyanser av färger som går ton i ton för att få djup.
Här har jag bara adderat lite mer vatten på min pensel och fått ut grundfärgen som bas.
Dax för att lägga till djup då... Pumice Stone passade bra just till denna Old Paper-grund.
Nu kan man se att det ligger skuggor vid halsen och taggtråden över magen. För att ytterligare förstärka detta drog jag en tunn linje med Vintage Photo precis över taggtråden.
Vidare till håret. Precis på samma sätt som tidigare, börjar jag där det ska vara mörkast och adderar sedan andra nyanser av färger för att få djup och lyster.
Här har jag dragit lite slarviga sträck med Barn Door, som jag sedan jämnar ut med mer vatten på penseln.
På denna bild har jag lagt till Aged Mahogany in vid hårfästet och suddat lite uppåt för att till sist lägga till en gnutta Black Soot på de allra mörkaste ställena.
Nu är mitt motiv färdigt att hamna på ett kort eller annat alster. Hoppas att ni haft roligt och att jag kunnat bidra med lite inspiration och tips!



Lycka till med att färglägga!


Kram Linapyssel

Inga kommentarer: