fredag 7 januari 2011

Veckans Skiss (v1)- "Vintertid"

Godmorgon vänner och välkommen till ett nytt härligt scrapår! Denna veckan har vi storbesök från fantastiska Eila Sandberg. Det är en ära för oss Elia, att ha dig här! Kom tillbaka snart igen!



Namn, ålder, familj, bor, samt ev ditt alias på div. scrapforumJag heter Eila Sandberg, är 51 år och bor på Söder i Stockholm med man och 3 katter, samt har en vuxen bonusdotter som bor i Norrköping. Något alias i riktig mening har jag inte, du hittar mig antingen under mitt riktiga namn eller som eilaeila ute i scrapposfären.

Vad fick dig att börja scrappa och när började ditt intresse?Vackra gamla ting med patina har jag alltid tyckt om. Para det med ett romantiskt sinne och en examen i konsthistoria, så har du grunden till mitt intresse och min stil. Det hela började ”på riktigt” till julen 2008, då jag hade köpt en amerikansk inredningstidning där de hade foton av underbart vackra julkort. Det ledde till ett besök på Panduro och experiment med egna julkort som inte hade någonting gemensamt med de överjordiska alstren i tidningen … Sedan blev det ett ihärdigt surfande på internet och många spännande amerikapaket.

Vad inspirerar digJag blir nog oftast inspirerad av känslor och sinnesintryck, mer av små detaljer som hur solen silar genom lövverk när jag kisar, det kan vara ett broderi, ett mönstrat papper, ett ord från en sång, gamla foton och berättelser om människor, men självklart får jag en oerhörd kick av andra scrappares alster både på internet och i tidningar. Det är dock i huvudsak de små detaljerna som gör störst avtryck.

När scrappar du som bästUnder helgen, vilket har att göra med att jag scrappar redigt långsamt eftersom jag gärna klipper ut detaljer ur mönstrat papper och gör mina egna blommor. Under vardagarna har jag varken ro eller tid att sätta mig ner med mina papper och min sax. Min man säger att jag hummar tyst för mig själv när jag scrappar.

Var scrappar duVid köksbordet.

Hur organierarar du din scrapplatsJag har en otroligt uppmuntrande och förstående man som inte knorrar när middagen serveras vid vardagsrumsbordet eftersom köksbordet redan är upptaget. Med jämna mellanrum måste det hela ändå röjas upp och då hamnar allting i stora plastbackar från IKEA som staplas upp i sovrummet. Gissa om längtan efter en egen hörna är stor!

Scrappar du helst kort, Layouter eller AlterJag gör allra helst layouter, men tidvis blir det mest kort. Korten gör jag alltid till en specifik person till ett specifikt tillfälle, har inga lager som ligger. Det händer också ibland att jag gör layouter som present, men då som en överraskning och aldrig på beställning.

Varför är scrapping så roligtAllt är ju så himla kul! Först att hitta rätt papper till rätt foto eller tvärtom, att flytta runt embellisarna tills jag är nöjd, att se det hela växa fram (ingenting är gjort på 30 min här inte!) är roligt i sig. Jag har ofta fler LO:n på gång samtidigt och går mellan dem under flera dagar innan allt är på plats. Scrapping ger mig både avkoppling, men också energi och inspiration till andra ting. Vid arbetsveckans slut riktigt längtar jag efter helgen och att få scrappa.

Din bloggHar tyvärr ingen.
Medlem på The Color Room

Prov på Eilas härliga scrapstil:


Eilas skiss med vintertema:
Elias egen tolkning:


Teamets tolkningar:

Camilla/anuya77



Linda/ScrapLinda


Lina/Pyssellina


En bild på bara tagen.

7 kommentarer:

Bente Fagerberg sa...

Så fantastisk fint Eila. Som TCR-kompis har jag ju mest sett det som skrappas till paletter,men här när du får scrappa fritt kommer du ju än mer till din rätt.
Jag gillar dina kort och väntar med längtan på att det ska bli min födelsedag. ( Februari;..just so you know..!lol!) Kram

NHL sa...

Men Eila! Så vackert! Skaffa blogg! Jag vill se mer! :-)

Vackert namn också! Det var ett av namnen jag ville ha till min dotter, men det blev Linnéa till slut.


Roliga tolkningar från teamet! Lite extra kul att det kom med ett alter denna gång

MARILYN sa...

My Dear Eila!! Your work is BEAUTIFUL!!! and your cards, wow!!!
my birthday is in August,lol!!(I'm like Bente) You need a blog I want to be your follower. The LO is Gorgeous!! love the mix of elements!, colors...well everything!!!
HUGS!!!!!

Maja/eyovine sa...

Eila, Kul att läsa lite om dig ;). Vackra alster och en härlig skiss.

Kramiz Maja

Linapyssel sa...

Heej Eila!! Kul att se dig här fniss fniss!!! Roligläsning och
VACKERT som alltid, ska sätta tänderna i din skiss!!
Kram kram lina

eila.sandberg sa...

Aren't you the sweetest girls ever, THANK YOU!
Tack gullungar för alla snälla kommentarer! och tack Camilla & co för att jag fick vara med! :)

Fru Söderlund sa...

Ska man lämna in sin egen tolkning någonstans? (ny här)