onsdag 5 januari 2011

Tekniktipset "Altra ett anteckningsblock"

Idag kör vi ett snabbt, okomplicerat altringstips.  Som många vet, så finns det mycket kul för en scrappare på Biltema. Här utgår jag från ett anteckningsblock som de säljer i 3-pack. Klicka! Storleken är A6.


Skär till ett cardstock enligt måtten 10,8x20 cm (Det står 11 på min tjusiga bild, men det går vilket som. Jag tog 10,8)
Biga vid 4 respektive 5 cm från nederkant.
4centimetersdelen fästs med dubbelhäftande tejp på anteckningsblockets baksida. Se bild.
Självklart har jag använt Biltemas dubbelhäftande tejp till detta. Den är bred och stark.
Jag klistrar inte fast cardstocken på ryggen, eftersom det låser fast locket lite för mycket. Att fästa bara på baksidan räcker utmärkt.
Färdigt! Dekorera enligt smak!


Så här gjorde jag:
Jag körde ett vitt cardstock i min embossingfolder genom cuttlebuggen.
Färgade in reliefen med distressen "Spun sugar". På bilden är bara halva infärgat än så länge.
Man drar lätt över pappret med applikatorn. Ju starkare färg man vill ha, desto fler strykningar. Man behöver inte trycka hårt för att få mer färg.


Här är mattan färdig och fasttejpad på locket. Jag har stämplat med den urfina texten om humlan från Rox stamps på ett ljuvt rosa Coredinations cardstock med brun stämpeldyna, Memories dye, färg Chestnut. Sedan körde jag det i en Spellbinder nestabilities die. Runt texten stämplade jag med en trevlig liten swirlkvist från Rox stamps. Genom att vända stämpeln åt olika håll för varje stämpeltryck blir det ett livfullt intryck även med bara en stämpel. Man behöver inte ett helt set.

Så där, då var det färdigt! En brun matta, rosa textmattan monterad med distanskuddar och så 4 glitterstenar som var med i en Primastämpel jag köpte. Visst blev det lite skillnad?! Snabbt, enkelt och roligt!

Om du någon gång gör en anteckningblocksaltring enligt detta tekniktips, lägg in en bild i vårt forum så vi får se!
Har du altrat andra anteckningsböcker? Lägg in en bild i vårt forum så vi får se! 
Det finns en tråd där kopplad till dagens tekniktips. Inspirera oss! 
Nina/NHL

3 kommentarer:

Annelie sa...

Hur snyggt som helst!!!

Lilly sa...

Gud vad snyggt det var!
Det där skulle verkligen vara roligt att skriva i. Kram!

Lina sa...

Jättefint blev det ju!