onsdag 19 januari 2011

Tekniktips - Scrappa platt

Titeln kanske låter lite konstig men jag, Lina/Pyssellina, ska försöka förklara vad jag menar och när man kan ha användning för det.

Det hela går ut på att man inte använder dekorationer som sticker upp utan att alstret blir i stort sett helt platt. Jag har använt mig av detta när jag var med i en receptswap för ett par år sen då formatet var 10x15 cm för att det skulle passa i ett vanligt fotoalbum, kladdsäkert och bra med plastfickorna.

Receptkorten är gjorda 2008, så det syns att jag utvecklat min scrapstil sen dess.



Ett annat exempel där det passar bra är när man gör bokmärken som man ska laminera. Lamineringsmaskiner tycker inte om tjocka dekorationer. :)

Just detta har lamineringen släppt på, syns lite där nere. Det var fusklaminering, sån man inte behöver en maskin till.


Detta bokmärke gjorde jag på mitt förra jobb och mönsterpapperna är från tapeter. Man tager vad man haver.


Nästa ska lamineras innan det är klart som bokmärke.


Det är inte helt lätt att skapa på detta sätt men man får vara lite kreativ på ett annat sätt än man brukar.

Hur blir det när du scrappar platt? I vilka andra situationer passar det att scrappa platt?
Visa upp och inspirera oss i forumet.

//Lina/Pyssellina

2 kommentarer:

Sara sa...

Pärmen till min kalender måste scrappas platt, annars blir det problem :)

NHL sa...

Man blir ju hungrig här! :-D
Jättebra tekniktips! Jag tänker alldeles för mycket i 3D. Hmmm, jag har ju gjort en skylt till dörren, en laminerad Ingen-reklam-tack-skylt. Ska komma ihåg att fixa in den i forumet.