onsdag 26 januari 2011

Tekniktips - aluminiumtejp

För någon vecka sen hittade jag en rulle aluminiumtejp, och den var jag ju tvungen att ha. Tänk vad mycket roligt man kan göra med den! Så nu har jag skapat mitt allra första steampunk-alster, för jag måste ju visa er hur häftigt det blir! Men först hur man kan göra med tejpen, så klart.

 Jag börjar med att skära till ablumblad i lagom storlek, och sen klipper jag ungefär lika breda tejpremsor som pappret är.

 Ta av skyddspappret, och montera försiktigt tejpen på sitt papper. Nu uppför sig tejpen ungefär som den folie man har till maten i köket, så man får vara försiktigt så man inte river sönder den. Jag drar med mitt bigben över ytan sen, för att säkerställa att tejpen verkligen ligger an hela vägen, och skär sen rent med kniv längs kanterna.

 Nu har jag klippt till en lagom bit till min stans, jag ska stansa ut den till en ram.

 När alla var utskurna körde jag allesammans genom olika embossingfoldrar för att få lite struktur.

 Sen färgade jag in dom med alcohol incs.

Och så här läckert blev min tag, med detaljer av aluminiumtejp. Dels ser ni ramen, som jag monterat fast med skruvbrads, men även det som blev över från den fyrkantiga ramen, den sitter som matta åt min titel: "Fokus". Jag stansade också ut ett gångjärn som jag lät vara aluminiumfärgat, det skymtar strax under klockan på höger kanten. 

Möjligheterna med aluminiumtejpen är oändliga. Här har jag dekorerat med fjärilar som är tillverkad på samma sätt. Aluminiumtejp finns bland annat på Biltema. Skapar du efter detta tekniktips, visa gärna upp det i forumet i denna tråden.

//Linda ScrapLinda

15 kommentarer:

Marie sa...

Riktigt häftigt! Klart läckert!
Kram
marie

Päivi sa...

Wow! Såå snyggt!!!

Jånna sa...

Wow! Superhäftigt och riktigt snyggt!

Cyllan sa...

Såå himla snyggt och läckert...wow!
Kraaam C

Stephi sa...

ojoj oj vad påhittigt, smart och fint!

Terés sa...

Jätteläckert! Jag vill oxå ha alcohol Inks...

NHL sa...

Cooooolt! Tack för bra beskrivning!

snojbi sa...

Helt klart superhäftigt

Mikaela sa...

det är superläckert! älskar de där ramarna!

Anonym sa...

Häftigt! Sån tejp måste jag försöka skaffa, tack för tipset! :)
/Katarina

Tina sa...

såå snyggt...bra tips.

Lena B E sa...

Wow vilken superläcker tag, såå snygg!! :)

Annelie sa...

Väldigt snyggt!

Vaktmästarn sa...

Superhäftigt! Vilket läckert resultat!!!

Kram, Outi

Carina sa...

Hej!
Men oj vad fräsigt.Det blir nog till att inhandla denna magiska tejp.Tack,för tipset!
Kram!