onsdag 22 december 2010

Tekniktips - Stansa aluminium i Cuttlebugen

Hej på er!

Onsdag och "lill-lördag". Här på Scrappa Loss betyder det tekniktips. Och idag tänkte jag, Lilla07an/Maria tipsa er om att man kan och hur man stansar med aluminium i cuttlebugen.

Vi börjar med en tom och rengjord aluminiumburk.

lilla07antekniktips21

Använd en kniv eller sax för att göra hål i burken och avlägsna toppen och botten. Sen klipper/skär du upp burken. OCH PASSA FINGRARNA.... det är grymt lätt att skära sig.

lilla07antekniktips22

Nu väljer du ett alfabet eller en die som passar för det du vill göra och sen är det bara å börja stansa. Jag har valt ett alfabet (studio classic från qk). Sen stansar du med hjälp av samma plattor som när du använder vanligt papper.

lilla07antekniktips23

Jag väljer att lägga den gröna sidan utåt men man kan ju göra tvärtom också om man vill att bokstäverna ska bli den färg det är på burken. Jag har vänt några av bokstäverna här nertill så ni ser skillnaden. Det skulle va lite häftigt med gröna aluminiumbokstäver också, eller hur?

lilla07antekniktips24

Sen är det bara att limma fast där du vill ha det. Jag brukar använda 3D-kuddar för jag tycker dem fäster bäst på den glatta ytan. Men det beror ju mest på att jag inte har nåt bra lim plus att jag tycker det blir en skön effekt med lite 3D.


/Maria

Inga kommentarer: