onsdag 8 december 2010

Tekniktips - Glaseffekt med UTEE

Hejsan!

Idag tänkte jag, Rosemarie, visa hur man med hjälp av UTEE kan ge pappersdekorationer ett mera livfullt utseende. Det är en väldigt enkel metod som kan varieras efter tycke och smak.

Du behöver:
  • pappersdekoration, t ex en platt blomma, utstansad fjäril eller liknande.
  • embossingpulvret UTEE eller motsvarande, färg: transparent
  • embossingdyna
  • värmefön
  • om så önskas : löst glitter, glimmermist, stämpeldynor m.m.
Så här gör du:

1, Välj ut dekorationen du vill använda. Om du vill färga den med stämpeldynor, glimmermist eller liknande så gör det först och var noga med att låta dekorationen torka.


Jag har använt mig av två pappersblommor preparerade med glimmermist pearl och två fjärilar utstansade med en Martha Stewart-punch. Den ena fjärilen är av papper, den andra är av vellum.
2, Tryck ovansidan av dekorationen mot en embossingdyna.
Se till att hela dekorationen blir ordentligt inkletad.
3, Doppa den i UTEE så att det fastnar pulver på den. Vill du använda löst glitter så kan du blanda glittret med UTEE.
Jag använder mig av UTEE utan glitter.
4, Ta upp dekorationen och värm den med värmefönen så att UTEE:n smälter. Se till att använda en okänslig yta som underlag då UTEE:n kan rinna över.

5, Upprepa steg 2 - 4 minst två gånger till för att få ett heltäckande tjockt lager av smält UTEE. 


Resultat: En tjock glas/plast-liknande yta som ger ett nytt liv åt dekorationen. Fördelen med denna metod är att man kan smälta in löst glitter i UTEE. Du kan även använda färgad UTEE för att få dekorationer i tex brons eller guld.
Jag hoppas att du har fått lite inspiration till hur du med hjälp av UTEE kan liva upp pappersdekorationer.

Lägg gärna in alster i vårat forum för inspiration!
DT Rosmarie

3 kommentarer:

snojbi sa...

Det måste jag testa

NHL sa...

Jag med! Har ju hört en massa snack om utee till höger och vänster, men inte satt mig in i det. Jättebra att få en så här tydlig beskrivning!

Linda Horn sa...

Superbra beskrivning!!