onsdag 29 december 2010

Tekniktips - Bandblommor

Nu i mellandagarna kommer här årets sista tekniktips från mig, Lina/Pyssellina. Jag tänker visa hur man kan göra fina blommor av band.

Jag brukar göra på två sätt, antingen trär jag banden på en nål som jag sen böjer och sticker in på lämplig plats på kortet eller vad jag nu skapar, eller så trär jag på dem på brads. De fäster jag sedan med en gluedot (annat fästmaterial går säkert lika bra, beror på hur hårt man vill att det ska sitta).

När man börjar att trä på banden brukar jag alltid se till att änden som man börjar med hamnar under den första öglan, så att den inte syns sen. denna är som ni ser trädd på en nål. Då går det att sticka igenom alla band. Bradsen kan ibland vara mjuka i "pinnarna" som gör det svårt att använda vissa band. Ibland är banden för täta.


Min ände stack ut lite mycket men det klippte jag bort sen.


Jag gör öglorna som i en åtta och delar sedan på dem. Det brukar räcka med fem öglor till en blomma, men det gör man ju som man vill. Beror ju på vad för sorts band man har.


Här är den färdiga blomman med två lager band. Man kan ha fler om man vill. För att alla lager ska synas är det bra om det nya lagrets öglors görs större än det förra, så att de syns.


Den andra blomman är trädd på en brad i passande färg. Detta bandet är bredare och stelare än det förra och det gör blomman lite mer spetsig.


Den andra färdiga blomman med två lager även den.


Det är lättare att dela på öglorna när man har en brad som fäster på baksidan.

Gamla alster med bandblommor:

Här har jag bara gjort en blomma med band och kompletterat med delar från slaktade ljusmaschetter. Det är superbra att använda såna, så levande, fina och så billiga. :)


Hade en period då jag fotade mina alster lite snett och "coolt" och hittar inte någon vanlig bild på detta kortet så håll till godo. Två lager band och blad som komplettering.


Nu vill vi se era alster med bandblommor på. Skapa för fullt och ladda upp i forumet.

//Lina/Pyssellina

5 kommentarer:

NHL sa...

Snyyyyyyyggt! Ska testas!

Linda Horn sa...

Riktigt fräsigt!!

NHL sa...

Nu har jag gjort två kort med bandblommor på och laddat upp i forumet :-)

tulpanen sa...

Superbra tips och billigt! Ska absolut provas här hemmma :)

snojbi sa...

Åhhh vad fint
Det måste jag testa