onsdag 17 november 2010

Tekniktips - Snurra egna rosor av papper

Hej på er!

Idag tänkte jag, Lilla07an/Maria, visa er ett enkelt tips på hur man kan snurra egna rosor av papper.  Jag visar er två rosor med skillnaden att den ena har lite vågig kant.

Nu kör vi igång.

Välj ett papper du vill göra en ros av. Jag tycker personligen att mönsterpapper är bäst eftersom dem är lite mjukare än cardstock. Spillbits-mappen är perfekt till sånt här.

lilla07antekniktips11

Vi börjar med att klippa ut en cirkel med diameter ca 5 cm. Jag har en värmeljushållare som är i lagom storlek men har man en die eller punch som gör cirklar i rätt storlek så är det toppen. Här har jag ritat 2 cirklar. Bådet toppen och botten på ljushållaren har ritats av :)

lilla07antekniktips13

När man har sin cirkel klar är det dags att klippa sig in mot mitten så att man till slut har en spiral.

lilla07antekniktips14

Lämna en liten "plätt" kvar längst in på det här sättet.

lilla07antekniktips15
Nu ska vi snurra ihop spiralen så att den blir en ros.

lilla07antekniktips16

När vi kommer in mot mitten avslutar vi med att lägga lite lim på "plätten" och limma fast hela skapelsen där. Jag använder en vanlig limpenna men har man ett bättre lim så är det att föredra. Tryck en stund och så hipps vipps har du en färdig ros.

lilla07antekniktips17

Version 2 av rosen gör man genom att använda en mönstersax när man klipper. Då blir kanten på rosen vågig istället.

lilla07antekniktips18

Här ser ni båda versionerna. Om man vill kan man lägga en pärla i mitten av rosen för extra dekoration.

/Maria

3 kommentarer:

Ina sa...

WOW men vilken kul grej, DEN ska jag definitivt testa, TACK för tipset.

KRAM
Carina

NHL sa...

Så enkelt det verkar! Måste testas :-)

Annelie sa...

Enkelt och snyggt, det gillas!!!