onsdag 24 november 2010

Tekniktips - Embossing med Tim Holtz-effekt

Denna kalla onsdag är det jag, Pyssellina/Lina, som ska visa er hur man kan göra om brads och chipboard (och kanske annat?) så det får lite Tim Holtz-känsla över det hela.

Tim Holtz, för er som inte vet, är en cool scrapparkille som har producerat en massa produkter i vintagestil. Det finns papper, stämplar, stämpeldynor, verktyg, dekorationer mm. Kolla in hans hemsida för att se allt.

Det första jag ska visa är brads. Detta "kom jag på" när jag ville kyla ner en brad som jag embossat, mot disktrasan jag alltid har när jag skrapar för att torka rent och annat. Resultatet blev inte vad jag tänkt mig men tyckte det var riktigt snyggt.

Brads

Jag börjar med att färga in bradsen med Watermarkink så den blir blank och kladdig.


Sen doppar jag den i embossingpulver. Jag har använt Rangers Liquid Platinum till mina brads. Tycker den blir så snygg.


Efter det smälter jag pulvret med en embossingfön och doppar den i pulvret igen för att smälta det en andra gång. Det blir lite bättre resultat när man gör det två gånger tycker jag. Efter andra smältningen väntar jag någon sekund för att sedan trycka den försiktigt mot en disktrasa.

Så här kan den se ut sen.


Man får prova sig lite fram hur lång tid man kan vänta. Trycker man för hårt eller väntar för kort stund fastnar det embossade på disktrasan. Trycker man den mot en microfiberduk är det väldigt lätt att allt lossnar. Därför finns det ingen bild på hur det blir då. :)

Provade även att få en lite "hamrad" look över en brad genom att använda en "penna" från Fiskars som jag visat i ett tidigare inlägg. Det är lite pilligt och man får inte vänta för länge för då stelnar det smälta. Sen är det lätt att råka trycka lite för hårt så det embossade förvinner helt. Man kan ana det lite på bilden nedan.


Chipboard

Har även provat att göra samma sak på chipboard och det blir nästan bättre. Det kan bero på att chipboard är gjort av papper som embossingen fäster bättre på. För att kunna hålla i chipboarden med en pincett när man smälter satte jag dit en tjock 3dkudde på baksidan. Embossingpulvret jag använde på chipboarden är Panduros silver. Även den en favorit bland embossingfärgerna.

När jag provade att ge chipboarden en "hamrad" look var jag inte tillräckligt snabb utan embossingen stelnade lite för snabbt. Smälte lite igen och gjorde om det. Upptäckte då att det blev rätt snyggt att smälta över det man gjort. Ni ser mer på bilden nedan.

På chipboarden till vänster har jag tryckt den mot vanlig disktrasa (typ wettex), den i mitten mot en microfiberduk (blir mer rutig än den förra) och på den till höger har jag "hamrat" med Fiskarspennan och sedan smält igen.


Använde mig av denna tekniken när jag gjorde kort till pappa på fars dag. Mer bilder på andra alster finns i min blogg och min gamla blogg (länk finns i min blogg).


Nu vill vi gärna se vad ni kan hitta på med denna teknik. Lägg upp era alster i forumet så att vi och andra kan få se det och bli inspirerade.

/Lina

1 kommentar:

Sara sa...

Verkligen jättesnyggt!! Ska provas!