söndag 28 november 2010

Sköna ScrapSöndag v 47 Journaling och handskrivet direkt på LO och kort

Syftet med Sköna ScrapSöndag: Inte att lära ut något, utan ta upp ett ämne som kan inspirera till vad ni vill jobba med under söndagens mysscrapping :-)


Om ni vill vara med om att sprida inspiration till andra, lägg FRUKTANSVÄRT GÄRNA in bilder på redan gjorda alster eller kommande i rätt tråd i kategorin "Sköna ScrapSöndag" i vårat forum.
Vi vill ha en riktigt stor inspirationsbank där!

Dagens inlägg:

Alfabeten- visst är de roliga att köpa?! De finns ju i alla upptänkliga färger och former! Idag ska vi slå ett slag för riktigt billiga alfabeten: de handskrivna!
Jag hade väldigt svårt för att acceptera min egen skrift på mina alster. Mina spretiga bokstäver förfulade helt klart allt och många handskrivna papperslappar åkte i papperskorgen.

En vacker dag kom vändningen! Min DT-kollega Linda/Scraplinda hade fått nys om en handstilskurs. Klart vi anmälde oss! Ja, vad hon skulle dit och göra begriper jag inte, för hon skrev redan gudomligt, så där snyggt och vågigt, inte spretigt alls! Nystartade kursföretaget Pysseldags har sitt huvudkontor i Normlösa, en bit utanför Linköping, i ett fint, rött hus med vita knutar. Där på landet blir det kolsvart utanför, men inne i stugvärmen satt vi ett litet gäng tjejer och övade handstilen i skenet av en massa stearinljus. Hur mysigt som helst! Massa tips och råd tog jag med mig hem i bakfickan.

Kursen fick mig att inse att man kan ha olika handstilar. Jag behöver inte bara använda mig av "nu-ska-jag-skriva-en-inköpslista-i-rasande-fart-handstilen", utan kan testa olika sätt att skriva på, jobba med bokstäverna.
Det är fortfarande personligt. Det är fortfarande JAG, men lite renare och snyggare, utan att vara perfekt.

Så- fram för mer handskrivet! En liten bit av dig sparad för framtiden :-)

//DT Nina/ NHL

Nedan följer några alster vi gjort där vi använt oss av den egna handstilen. Ytterliga tankar:
Gör handskriven bakgrund i form av dikt, text eller 3 ord upprepade flera gånger. Skriv texten direkt på som en ram runt din bild osv osv.

Nina/NHL:

Ursäkta dåligt foto! Jag tog om flera gånger, men det ville sig inte. Här skrev jag direkt på LO:n i min vanliga handstil. Jag tycker det smälter in bra att ha texten direkt på här.

Bebisfötterna fick Linnéas födelsedatum på sig.
 Skrivet med brun ZIG-penna

"I vinden kommer ett grattis" Självklart kan det vara trevligt med handskrivet på kort också. Här skrev jag dock med blyerts först, eftersom jag ville ha den rätta snirklingen.


 Här är två snabba julkort där jag skrivit direkt på. Det första med Rangers stickle "Cinnamon" och det andra med 3D Snow Effect.


Linda/ ScrapLinda:
LO:n jag sökte till Scrappa Loss med. Här har jag skrivit min journaling direkt på canvasen, samtidigt som jag har en titel i alfabetsstickers.

Ännu en LO med alfabetsstickers till titel, och handskriven journaling direkt på cardstocken.

Skriv direkt på din LO och skriv för hand - för när du en gång är borta, kommer dina barn och barnbarn få en liten glimt av dig varje gång dom kikar på en LO där du skrivit för hand!! En ovärderlig minnesbit av dig!

Inga kommentarer: