onsdag 10 november 2010

Onsdagstipset- Spotlightstämpling

Tekniktipset denna onsdag:
Spotlightstämpling- ett kul sätt att variera sina stämplar och alster. Rent spontant förknippas det nog mest med korttillverkning eller att göra tavlor, men fungerar också till LO:s.
Det man gör är att belysa en del av stämpelmotivet, därav namnet. Man riktar en spotlight mot ett intressant område i motivet. På en LO kan det t ex vara ett huvudord på en textstämpel.


En riktigt tvättäkta spotlightstämpling ska ha en rund spotlight som här i mitt första exempel, eller att man lagt en ring runt en del av motivet och bara färglagt i cirkeln och låtit resten av motivet vara t ex enfärgat. Sedan finns det en massa olika varianter på detta.

Grundteknik:
1. Stämpla upp ditt motiv två gånger. Här valde jag en kylig variant med distressen "Weathered wood" och den varmt röda fick jag fram genom att måla direkt på stämpeldynan med en röd Tombowpenna.
2. Gör en ringmarkering där du vill framhäva något o motivet. Klipp eller skär ut.
3. Placera ut din spotlight så det passar in exakt på grundstämpeln. Använd gärna distanskuddar för mer liv.
4. Pynta på!




Färdigt resultat. Detta kort har jag gjort till SS julkortsutmaning för november månad. Detsamma gäller övriga kort i detta inlägg.

                                                                   


Nästa kort är av en lite annan typ. Återigen en grundstämpel, samt en extra som jag tar min spotlight ifrån.
(Stämpeldyna: Distressen "Forrest moss", Färgläggning: Distresser och Tombows)


Nu är kortet färdigt. Spotlighten är monterad på distanskuddar och grundmotivet fick en svag skuggning av "Forrest moss" för att inte lysa så vitt. 




Man kan också välja att färga in en del av en stämpel. Det är speciellt trevligt om man har stora, eller svårfärglagda motiv. Mina två sista kort är två varianter med samma stämpelmotiv för att se hur de olika teknikerna står mot varandra. Jag valde att köra lite vintage, eftersom spotlightstämpling oftare associeras med den mer amerikanska stilen med rena linjer. Detta funkar också! :-)
Här ville jag så klart ge lite värme och strålglans till granen.



Med en die cut i lämplig storlek som mall, klippte jag ut en stjärna ur ett post-it-papper.


Med hjälp av min schablon blev det en varmgul stjärna på granen. Ja, det kom utanför också, men det har inte så stor betydelse när man jobbar med distresser.


Sedan lade jag på den urklippta stjärnan över det infärgade området, så att resten kunde få färg.



Färdigt resultat. Stjärnans kanter framhävs med min absoluta favoritstickles. "Platinum". Tyvärr är den inte fotogenisk. :-) Dess enda nackdel!

                                                                          


Nu är vi tillbaka vid det ursprungliga sättet. Grankort nr 2 har samma grundstämpel som det första, men nu har jag igen stämplat upp en extra i en annan färg. Man behöver ju inte färga in hela stämpeln, bara tillräckligt för att det ska täcka det område som behövs. 


Jag valde en metallskimrande stämpeldyna, men det blev inte så lysande som jag tänkt mig. Som sagt, med distresser tillåts man göra misstag, så jag stämplade den en gång till med distressen "Forrest moss" (Bilden nedan). Några svaga skuggor av första stämplingen syns, men i detta fall gör det inget, det ger bara mer djup i stämpeln.



Här ser ni den färdiginfärgad. Stjärnan sitter som vanligt nu på distanskuddar.


Här är båda varianterna bredvid varandra för jämförelse.



Liten länklista för den nyfikne, klicka på namnet:
.

Om du gör något alster efter att ha läst detta inlägg, lägg gärna en länk till ditt blogginlägg här bland kommentarerna så fler får se och inspireras av olika varianter.
Detsamma gäller dig som redan har gjort detta och bloggat om det. Massa länkar vill vi få in! :-)

Hoppas du blev inspirerad! När jag började med detta var det som att se sina stämplar på nytt. Helt plötsligt såg jag fler möjligheter med dem!

Turn the spotlight on! // DT Nina/ NHL


Tillägg 2010-11-12:
Min DT-kollega Linda/Scraplinda har gjort inspirationsbidrag också. Där är nyckelorden: Spotlight, LO och foto! Nyfiken? Klicka iväg till Linda här!


9 kommentarer:

Linda Horn sa...

Såååå snyggt Nina!!!! Superbra jobbat!!!!

Lina sa...

Kanonbra jobbat. Fina saker har du skapat med!

Frideborg sa...

Superläckert, jag har sett det förut och haft det i tankarna att göra men glömt bort det. Tack för påminnelsen.

Kram Marina

Maya sa...

Så fiffigt! Det ska jag definitivt testa, alltid roligt med nya tekniker :)

Pysselmyran sa...

Fina kort du gjort! Tack för länkningen :-)

Erika Hansson sa...

Här har vi en adress på mitt lilla spotlight kort som jag knåpat ihop :)

http://scrapnewbee.blogspot.com/2010/11/julkort-med.html#comments

Älskar verkligen den här typen av kort, dom blir lite annars än dom vanliga :)

Linda Horn sa...

Nu har jag bloggat mina spotlight-alster med twist - jag måste ju alltid krångla till allt! ;-)
http://scraplinda.blogspot.com/2010/11/allmant-nyskapat.html

Annelie sa...

Kanon snyggt, verkligen!!!

Annelie sa...

Åh här e länken till mitt kort
http://scrapannelie.blogspot.com/2010/04/kort-till-en-tavling.html

Hej hopp : )