söndag 31 oktober 2010

Sköna ScrapSöndag: Presenter

Idag är det Sköna Söndag och temat för idag är "Presenter".

Först tänkte jag börja med ett presenttips, den gamla klassikern Post-it-block.
Sedan följer ett tips om hur man gör en liten presentask med CD-skiva som mall och sist ut idag är en snabbgjord presentväska.





Post-it-block
Kanske gjorde du dem för ett par år sedan i parti och minut. Då är det dags att återuppliva dem! Kanske har du aldrig gjort ett och då har du missat något roligt! Lätt, trevligt, uppskattat och användbart!

Jag gör mina utifrån en väldigt bra tutorial som Anna (Heffaklumpen) gjort.
Klicka här!

Jag gör dem dock UTAN att fodra insidan med mönsterpapper. Visst ser man invikningarna, så många tycker säkert det ser snyggare ut när de är klädda invändigt också, men jag tycker att det ser helt okej ut ändå :-)

Jag tycker att ursprungsblocket är superfint, men jag vill ha ett block som går snabbt och smidigt att använda. Därför har jag skippat banden som knyts till en rosett. För att den ändå ska hålla sig stängd gör jag så här:
- Biga riktigt kraftigt, så att pappret i sig vill vinklas i 90 grader.
Alltså, tryck ihop vikningen ordentligt, så att locket blir att vila så platt mot post-it-blocket som möjligt.
- Lägg gärna dekorationernas tyngdpunkt nere i högra hörnet, eller med dragning däråt eller mot framkanten. Då blir det tyngre där och det hjälper locket att ligga ner.

Denna tutorial har även varit utlagd på hÄnglar och stÄnglars blogg, som en del av deras julkalender 2008. I den fanns en massa inspirerande saker, så jag skickar med en direktlänk till samtliga inlägg i december, bara att leta fram inspiration :-) Klicka här!


~~~~~~





Tutorial, CD-skivsask, klicka här!
Den är lite rörig i början. Gör så att du gör streck på en CD-skiva, så det blir 4 lika stora tårtbitar, se bild i tutorialen. Gör från "Step 5" och framåt efter det.

Jag ville ha en dekoration på ovansidan, så jag gjorde stängningen lite annorlunda. Jag stansade två hål där jag ville att min rosett skulle synas. Sedan stängde jag asken och markerade med en penna på boxens underdel genom hålen. Efter det öppnas asken igen och hål görs där man satt markeringarna. Lägg i det du vill ha i asken, stäng, trä igenom ett band genom de två nu dubbla hålen och knyt.

Inspiration: Klicka här!
En lite annan variant har jätteduktiga Tesa gjort: Klicka här!




Fylld med mottagarens favoritgodis: Balkar :-)

Den här lilla väskan är också snabb och lätt. Har man en Spellbinders die eller liknande är den extra smidig. Klipp annars till med tex mönstersax efter en cirkelform.
Klipp av nedre delen på det tillskurna/stansade pappret, så den får den form du önskar. Ta en rektangulär remsa cardstock, klipp till efter de mått du behöver och biga längs med långsidorna, ca 1 cm och vik in. Vik ihop allt till en liten låda och klistra fast på de utstansade sidorna. Dekorera! :-)

En hjärtformad variant: Klicka här!
En fyrkantigare: Klicka här!
En bröllopig: Klicka här!
En youtube-video på en lite annan variant: Klicka här!
Mer, klicka här!

Vad kan man använda de små cirkelbitarna till som blir över efter att man klippt till väskan som man vill ha den? Tesa har svaret! Klicka här för att lära dig göra en fin bakgrund.

Om du redan har gjort något av det jag visar idag, lägg gärna en direktlänk bland kommentarer, så att vi får en liten inspirationsbank kopplat till inlägget.
Har du aldrig gjort något av detta förr, men gör ett alster efter att ha läst mitt inlägg, så vill jag verkligen jättegärna att du lägger upp en länk till ditt alster i kommentarsfältet!

Scrappa loss! Nina

6 kommentarer:

Linda Horn sa...

Supersnygga alster, vännen!!! Det där har du gjort mycket bra!! Tack för länken, med. ;-)

Linda Horn sa...

En cd-box här: http://scraplinda.blogspot.com/2010/02/grande-finale-hos-stampelstudion.html
En variant på väskan: http://scraplinda.blogspot.com/2010/03/aaaah-hall-i-er-har-kommer-min-hemlis.html
Och post-it-block: http://scraplinda.blogspot.com/2009/06/post-it-block-och-skolavslutningskort.html

Maya sa...

Finfina grejor :) Här kommer ett post-it fodral som jag knåpat ihop...

http://smautbrott.blogspot.com/2010/09/post-it-ask.html

Essmo sa...

Vilka fina saker!
Jag gjorde några post-its för nåt år sedan, http://essmos.blogspot.com/2009/05/dt-alster-for-hobbyhuset.html
man får bläddra ner lite i inlägget =)

DesignAnnique sa...

Jag har precis gjort små handväskor som jag la godis i till ett par småtjejer. Eftersom det var till halloween dekorerade jag dem med spindlar och grejer, men det kan man ju göra som man vill :)

http://designannique.blogspot.com/2010/10/halloweenvaskor.html

Pippin sa...

Jag har gjort ett fodral till pappersblock i A6-format i älgskinn som jag först torrembossat. Blev rätt läckert, och han som fick det tyckte den var jättefin. http://pia-design.blogspot.com/2010/11/parm-till-anteckningsblock-i-algskinn.html