fredag 29 oktober 2010

DT presentation- NINA/NHL


Namn, ålder, familj
Nina Lindström, NHL i scrapvärlden. Jag är 35 år, gift och har två barn, Linnéa 5 år och Oliver 3 år. Dottern är också en hängiven scrappare :-)

Vad fick dig att börja scrappa och när började ditt intresse?
Ja, jag kom in på en lite märklig väg september -09. Inne i min nya bostadsrättsförenings soprum (!!!) satt ett anslag om en korttillverkningskurs som skulle hållas i föreningens lokal. Det lät kul att göra kort för all del, men främst tänkte jag lära mig tekniker att använda mig av i min taveltillverkning. Jag började på kursen och har sedan dess inte gjort en enda tavla! :-D Däremot har jag sugits in mer och mer i scrapvärlden, dock högst motvilligt, men det blir ju bara roligare och roligare! Nu är jag hängiven! Min kursledare, Scraplinda, blev även en god väninna, vilket så klart hjälpt till att göda intresset ännu mer.

Vad inspirerar dig?
Allt, utom clean and simple. Duktiga stämpelfärgläggare och häftiga distressmänniskor blir jag imponerad av. Jag blir mest inspirerad av lagom duktiga scrappare, de som gör grejer jag känner att jag har en chans att kunna efterlikna. De som gör så fina saker att jag bara dånar, de orkar jag inte med, för det dämpar min kreativitet istället för att blåsa igång den. Att tänka: ”Oj, vad vackert! Så där kan jag ALDRIG göra” är ju ganska hämmande. Mycket därför gillar jag ScrappaLoss- stället där alla får plats :-)

När scrappar du som bäst?
Sent på kvällen och när jag bara stänger av hjärnan och kör på. Ju mer man tänker, desto blindare blir man. Man tänker och funderar så mycket att man liksom inte ser hur det faktiskt ser ut. Vissa dagar kan jag sitta och stirra på en kortstomme i timmar, möblera om på det gång på gång och aldrig känna att det klickar. Då är det bättre att låta det ligga någon dag tills det bara smäller till och man slänger på en massa grejer och blir nöjd.

Var scrappar du?
Vid soffbordet, i pysselrummet, i föreningens lokal och hos Scraplinda. Det är nog lika ofta på samtliga ställen.

Hur organierarar du din scrapplats?
Ja, jag har ju ett pysselrum och där finns en antydan till organisation, men det drunknar i allt jag släpar fram och aldrig plockar bort.
När jag är inne i mina scrapryck, så håller jag på med scrap några dagar på raken och man får stjäla lite tid då och då. Jag plockar alltså inte undan emellan, vilket gör att det stora slagbordet till slut är överfullt med lådor, papper osv i en salig röra. Jag brukar försiktigt putta upp ett hål så jag får plats med skärmaskinen. Nej, jag ska se till att styra upp pysselrummet! Dagens löfte! :-)

Scrappar du helst kort, Layouter eller Alter?
Kort! Därefter alter. LOs känner jag mig inte hemma med, men känner ett litet spirande intresse.

Varför är scrapping så roligt?
Usch vad hemskt! Rent spontant tänkte jag direkt ”pga shoppingen”!
Nej, jag har alltid varit en kreativ person, men de senaste 10 åren har det varit väldigt dött på den skapande fronten. Det är så himla härligt att vara igång igen och pyssla! Så skönt att få stänga av hjärnan och bara fundera på om Tilda ska ha ljust eller mörkt hår, om jag ska göra en pearl maker-swirl eller inte osv. Visst, det kan sannerligen kännas som oöverstigliga problem att lösa ibland, men det är i alla fall problem frikopplade från det verkliga livet.
Sedan HAR shoppingen en roll i det hela. Det är kul att sukta efter en stans eller mönsterpapper och sedan spara ihop pengar och köpa och sedan få arbeta med dem. Tyvärr så suktar jag konstant :-)

Inga kommentarer: